

París, la Cumparsita
París, la Cumparsita
1972
Plantejat i realitzat com una col·laboració entre Miralda i Benet Rossell, dos dels artistes catalans instal·lats a París a finals dels anys seixanta, el film París, la Cumparsita va ser enregistrat als carrers d’aquesta ciutat l’any 1972. Enllaça amb una sèrie d’obres de Miralda realitzades entre 1965 i 1973 amb soldats de plàstic, els Soldats Soldés. Són obres sorgides de l’experiència viscuda al servei militar obligatori i en línia amb el clima antimilitarista que es respirava en aquell moment a Europa i també als Estats Units, arran de la guerra del Vietnam. Després de fer diverses obres amb soldats, el 1968, Miralda va reproduir unes quantes estàtues dels carrers de París i les va recobrir de soldadets de plàstic blanc. El colofó d’aquesta sèrie va ser l’acció que va donar lloc a París, la Cumparsita.
El mateix Miralda va recórrer els carrers de París amb un immens soldat blanc carregat a l’esquena, o transportat en el sostre d’un cotxe, mentre Benet Rossell enregistrava l’acció. Van circular per espais cèntrics com la Place du Tertre, els Camps Elisis, el Louvre o el mercat enrunat de Les Halles, entre d’altres, buscant un pedestal buit per dipositar-hi el soldat. El títol de l’obra al·ludeix a un tango uruguaià molt conegut compost el 1915.
París, la Cumparsita és una peça clau en la trajectòria dels dos artistes, perquè suposa el seu accés a la pràctica performativa i per la càrrega de crítica política que conté. A més de la dimensió més lúdica i festiva de l’acció, la crítica al militarisme i les referències al pacifisme són evidents. L’obra redueix a l’absurd la institució militar i el poder de l’Estat, expressant una actitud que sintonitzava amb els moviments de protesta generalitzats a tot Europa i també als Estats Units al voltant de 1968.
El mateix Miralda va recórrer els carrers de París amb un immens soldat blanc carregat a l’esquena, o transportat en el sostre d’un cotxe, mentre Benet Rossell enregistrava l’acció. Van circular per espais cèntrics com la Place du Tertre, els Camps Elisis, el Louvre o el mercat enrunat de Les Halles, entre d’altres, buscant un pedestal buit per dipositar-hi el soldat. El títol de l’obra al·ludeix a un tango uruguaià molt conegut compost el 1915.
París, la Cumparsita és una peça clau en la trajectòria dels dos artistes, perquè suposa el seu accés a la pràctica performativa i per la càrrega de crítica política que conté. A més de la dimensió més lúdica i festiva de l’acció, la crítica al militarisme i les referències al pacifisme són evidents. L’obra redueix a l’absurd la institució militar i el poder de l’Estat, expressant una actitud que sintonitzava amb els moviments de protesta generalitzats a tot Europa i també als Estats Units al voltant de 1968.
mostrar-ne més
mostrar-ne menys
els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
Performance (Art)
Consulta la
Biblioteca del MACBA
per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
Sol·licitud de préstec d'imatges