Les incursions de Pedro G. Romero en el món del flamenc es van iniciar el 1995 quan va dissenyar amb el cantaor Chano Lobato, entre d’altres, el projecte Fla-co-men. Però va ser a partir del 1998, amb la producció de l’espectacle Los zapatos rojos en col·laboració amb el bailaor Israel Galván, que Pedro G. Romero es va plantejar les seves intervencions en la forma i el món del flamenc com a part essencial del seu treball: “Vaig començar a veure coincidències amb la pràctica artística i vaig començar a sistematitzar les relacions amb aquesta cosa una mica orgànica que s’expandeix i es contrau per tot tipus de territoris i que s’anomena flamenc.”(1)
Les seves produccions, caracteritzades per una posada en escena radical, s’aglutinen sota el nom de Máquina P.H., projecte que permet a Pedro G. Romero assumir la col·laboració artística en espectacles de flamenc tot distanciant-se de la seva pròpia firma. En aquest sentit, Máquina P.H. és una mena de dispositiu, una màquina de treball que proporciona un sistema per dissoldre la idea d’autoria, reduir-la a un simple gest, un dels eixos al voltant dels quals gira el treball de l’artista: “L’art modern està legitimat per la trajectòria de l’individu, davant el flamenc, en el qual les idees sorgeixen del xoc dels artistes i els processos creatius són col·lectius. Avui dia l’art no té com a finalitat produir un objecte o una mercaderia, però tot és mercadejable. La lògica amb la qual fins ara ha funcionat el mercat està en crisi i es plantegen altres vies com l’experiència teatral. Crec que la gent sí que entén l’art contemporani. El problema ve quan es tracta de valorar el que veu i aquesta hauria de ser la funció de les exposicions. Haurien de contribuir a organitzar la mirada, no pas limitar-se a mostrar objectes com s’acostuma a fer.”(2)
(1) Margot Molina entrevista a Pedro G. Romero a El País (Babelia), 14 setembre 2002
(2) Op. cit.
Máquina P.H. també comprèn materials en altres formats: col·leccions de postals, llibres o música. En els fons documentals del MACBA hi ha:
Danza. El tiempo en Sevilla
Grup de postals. Huelva, 1997.
Caprichos
Publicació. Sevilla: Cuadernos Escénicos, Junta de Andalucía, 1998.
La Metamorfosis
Grup de postals. Sevilla: Compañía Israel Galván, 2000.
H. Pedro G. Romero & Chirigota del Selu
CD musical. Cadis: ZAP-BNV producciones, 2001.
Farruca del día once
Material gràfic. 2002
Máquina de la soleá
CD musical. 2002
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.