Krzysztof Wodiczko
Alien Staff
Bàcul alienígena
1993
Des del final dels anys vuitanta, Krzysztof Wodiczko crea artefactes per a immigrants i persones sense sostre que funcionen com a eines de supervivència i comunicació. Als anys noranta, influït per la seva estada a París, va realitzar nous projectes centrats en els col·lectius d’immigrants extracomunitaris a Europa. En aquest context, Wodiczko va desenvolupar el projecte Xenology: Immigrant Instruments (1992-1995), un marc de treball en què va dissenyar dos ginys mecànics. El primer van ser els Mouthpiece (1995), uns petits monitors que mostraven uns llavis en moviment i que, penjats al coll dels usuaris, emetien les seves veus i substituïen així l'acte real de parlar. El segon va ser l’Alien Staff o Xenobàcul (1992-1993), un estri amb una forma simbòlica de bastó que donava a l'immigrant l'oportunitat d'explicar la seva història i adreçar-se directament a la gent.
Es tracta d’una mena de bàcul electrònic, equipat amb un petit monitor i un altaveu a la part superior. A la part inferior hi ha fixat un cilindre transparent anomenat «Xenolog Section», que conté proves i imatges del viatge o la trajectòria vital de la persona que porta el bàcul: cartes, visats, permisos de treball, etc. Wodiczko va dissenyar-lo perquè l’immigrant sostingués aquell instrument en un lloc públic, de manera que el monitor quedés situat a l'alçada del cap. A la pantalla hi apareixia la imatge de la seva cara i per l'altaveu se sentia la història del seu viatge, fet que atreia l'atenció dels vianants, que s’hi apropaven; d’aquesta manera es reduïa la distància habitual entre l’estranger i el ciutadà autòcton, i s’establia un diàleg normalment vetat pels prejudicis culturals.
El primer model d’Alien Staff va ser presentat i provat a Barcelona el juny de 1992, en el marc de la primera exposició retrospectiva de Wodiczko celebrada a Europa, Instruments, projeccions, vehicles, a la Fundació Antoni Tàpies. Més endavant, va ser desenvolupat i aplicat a diverses ciutats. Se’n va construir un segon model, amb lleugeres variacions, a Brooklyn durant l’estiu, tardor i hivern de 1992-1993. Posteriorment, va ser usat per diversos immigrants a París, Marsella, Estocolm, Varsòvia i Rotterdam. L’Alien Staff de la Col·lecció MACBA recull dues històries de vida: «Rencontre autour du bâton de l'étranger» i «L'histoire de Patricia Pereda racontée par elle-même pour le bâton de l'étranger et filmé à Paris en juin 1993».
L’Alien Staff actua alhora com un equip portàtil de comunicació i una xarxa cultural per a individus i grups immigrants. Amb paraules del mateix artista: «És un instrument que dóna a l’immigrant la possibilitat d’“adreçar-se” directament a qualsevol persona que se senti atreta per la forma simbòlica de l’equip i el caràcter del programa “emès”.» La forma del bastó electrònic i el gest de la persona que el porta evoquen la vara de Moisès o del pastor bíblic i també el bastó burgès del segle XVII. La mida reduïda del monitor, la seva posició a l’alçada dels ulls i la seva proximitat amb la cara de l'usuari són aspectes importants del disseny. Explotant els codis de l’etnografia i la ciència ficció, l’Alien Staff fa evident que un canvi de percepció pot afavorir una actitud més respectuosa envers l’altre i propiciar el diàleg entre els individus.
mostrar-ne més
mostrar-ne menys
Viatges
Comunicació
Consulta la
Biblioteca del MACBA
per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.