







Dara Birnbaum
Attack Piece
Peça d'atac
1975
Dara Birnbaum va ser pionera, als anys setanta, en l’exploració de les possibilitats del vídeo com una forma d'expressió pròpia de la cultura contemporània. Utilitzant el vocabulari del mitjà televisiu, el retornava convertit en discurs crític. Attack Piece és una de les primeres instal·lacions de l’artista realitzada amb dos monitors, i una de les seves obres destacades. Es va enregistrar durant una visita de l’artista a Halifax, Nova Escòcia (Canadà), el 1975. Es tracta d’una lluita o confrontació performativa en què Birnbaum, amb una càmera de 35 mm, «defensa» el seu espai físic i psicològic envaït per quatre joves «armats» amb una càmera de súper-8, entre els quals hi ha els artistes Dan Graham, Ian Murray i David Askevold. Dos monitors situats cara a cara en reprodueixen les imatges: mentre el primer mostra les imatges estàtiques fetes per Birnbaum, el segon presenta les imatges en moviment enregistrades amb la càmera de súper-8.
L’aparent simplicitat de l’acció, a més de la seva eficàcia visual, conté més d’un nivell de lectura. L’obra es construeix com una metàfora del paper de la televisió i els mitjans de comunicació en la vida dels espectadors. Es tracta de mitjans amb un accés privilegiat a l’espai privat i la intimitat, fet que els confereix un poder tan excepcional com ambivalent. El treball performatiu d’Attack Piece escenifica aquesta capacitat «invasora». En aquesta forma de violència contemporània, l’arma ja no és un objecte físic sinó un codi de la imatge. A nivell formal, l’obra remet al treball d’artistes referents de Birnbaum com Dan Graham i Vito Acconci, però alhora se n’allunya amb un posicionament de gènere que serà fonamental en les obres posteriors d’aquesta artista: els agressors d’Attack Piece són tots homes, mentre que l’agredida és una dona.
L’aparent simplicitat de l’acció, a més de la seva eficàcia visual, conté més d’un nivell de lectura. L’obra es construeix com una metàfora del paper de la televisió i els mitjans de comunicació en la vida dels espectadors. Es tracta de mitjans amb un accés privilegiat a l’espai privat i la intimitat, fet que els confereix un poder tan excepcional com ambivalent. El treball performatiu d’Attack Piece escenifica aquesta capacitat «invasora». En aquesta forma de violència contemporània, l’arma ja no és un objecte físic sinó un codi de la imatge. A nivell formal, l’obra remet al treball d’artistes referents de Birnbaum com Dan Graham i Vito Acconci, però alhora se n’allunya amb un posicionament de gènere que serà fonamental en les obres posteriors d’aquesta artista: els agressors d’Attack Piece són tots homes, mentre que l’agredida és una dona.
mostrar-ne més
mostrar-ne menys
els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
Càmeres fotogràfiques
Càmeres cinematogràfiques
Cos
Feminisme
Documentació d'acció
Consulta la
Biblioteca del MACBA
per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
colleccio@macba.cat
per a més informació
Sol·licitud de préstec d'imatges