1498_002_rgb--imatge-piramide-a-prototip-per-a-una-edicio-illimitada
1498_002_rgb--imatge-piramide-a-prototip-per-a-una-edicio-illimitada
Francesc Torres
Pirámide A. Prototip per a una edició il·limitada
Piràmide A. Prototip per a una edició il·limitada
1969
L’accés de Francesc Torres al món de l’art va ser a través de l’escultura. La seva estada a París i el seu aprenentatge al costat de l’escultor i matemàtic Piotr Kowalski van alimentar el seu interès per la forma i la seva interacció amb l’espai. Entre 1968 i 1969, va produir una sèrie d’objectes escultòrics de cartró pintat amb colors plans com blau, taronja, vermell o blanc. A nivell formal, es tracta d’indagacions en formes geomètriques bàsiques com cubs o triangles que han estat lleugerament deformats, o que juguen amb falses perspectives, o que han estat perforats per altres formes geomètriques. Plantejats com a poemes-objecte, van ser creats com a prototips per a sèries il·limitades amb l’objectiu que estiguessin a l’abast de tothom. Partint de la tècnica del disseny de capses per a productes farmacèutics, el dibuix de les figures i les instruccions de muntatge es van imprimir en fulls de cartolina per retallar i muntar, com si es tractés de retallables infantils. En la línia de l’art conceptual, Francesc Torres rebutja amb aquests objectes la idea d’obra única. La ironia i el minimalisme acompanyen totes les seves obres d’aquests anys. «Una sèrie d’obres de caràcter objectual que combinen la recerca formal i l’enginyeria, a través de la noció de prototip i de la idea de fabricació i d’autoria. [...] Denota una preocupació en comú amb els artistes de la seva generació: la recerca de l’objectivitat en la realització d’una obra, o més ben dit, la voluntat de defugir la subjectivitat. [...] A Torres, però, li interessa l’obra en la mesura en què és acció, per la qual l’obra funciona com a medi de transmissió i contacte amb l’espectador. El poema existeix quan és llegit, i l’obra quan l’espectador la percep. Així, doncs, Torres proposa l’any 1968 les escultures retallables que l’espectador ha de fer, ha de muntar com si es tractés d’un dispositiu mecànic.» (Bartomeu Marí: «Francesc Torres i el museu», Francesc Torres. Da capo. Barcelona: MACBA, 2008, p. 8)
mostrar-ne més mostrar-ne menys
els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
títol original
Pirámide A. Prototip per a una edició il·limitada
any d'adquisició
2000
tipus d'objecte
Objecte
dimensions
34 x 16.1 x 16.2 cm
Copyright
© Francesc Torres, VEGAP, Barcelona
número de registre
R.1498
data
1969
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tècnica
Cartró estucat i letraset
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
títol original
Pirámide A. Prototip per a una edició il·limitada
número de registre
R.1498
data
1969
any d'adquisició
2000
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tipus d'objecte
Objecte
tècnica
Cartró estucat i letraset
dimensions
34 x 16.1 x 16.2 cm
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright
© Francesc Torres, VEGAP, Barcelona
imatges
1 imatges
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
OBRA TITLE
OBRA TITLE
yyyy-YYYY
ARTIST NAME
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
Consulta la Biblioteca del MACBA per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
colleccio@macba.cat