1495_002_rgb--imatge-poeme--emeop-prototip-per-a-una-edicio-illimitada
1495_002_rgb--imatge-poeme--emeop-prototip-per-a-una-edicio-illimitada
Francesc Torres
Poème - eméoP. Prototip per a una edició il·limitada
Poème - eméoP. Prototip per a una edició il·limitada
1969
Torres arriba a la pràctica artística a través de la investigació sobre el llenguatge. Poeta, Torres forma part d’un grup de creadors que se centren en la recerca de les possibilitats expressives de la paraula, molt properes a les investigacions modernes del llenguatge com a material formal (juntament amb l’escultor Jordi Pablo, Carles Camps i Santi Pau, tots ells molt influenciats pel treball de Joan Brossa). D’aquestes obres no ens en queden pràcticament exemples pel fet que s’han destruït. L’empremta que deixa l’interès pel llenguatge, però, sí que la podrem rastrejar en una sèrie d’obres de caràcter objectual que combinen la recerca formal i l’enginyeria, a través de la noció de prototip i de la idea de fabricació i d’autoria. Prototype for a Series of Multiples in Poliester, de 1968-1969, denota una preocupació en comú amb els artistes de la seva generació: la recerca de l’objectivitat en la realització d’una obra, o més ben dit, la voluntat de defugir la subjectivitat que dominava la pràctica de la pintura per part de la generació d’artistes precedent. L’abstracció expressionista de Tàpies i els informalismes a què ha donat lloc el llenguatge abstracte topen frontalment amb les aspiracions d’una nova generació d’artistes que, com els minimalistes americans, han reduït l’expressió personal al mínim imaginable. Conscientment o inconscient, l’aparent reducció formal que el minimalisme aporta a l’art obre la porta a l’explosió formal i temàtica dels anys setanta. A Torres, però, li interessa l’obra en la mesura en què és acció, per la qual l’obra funciona com a medi de transmissió i contacte amb l’espectador. El poema existeix quan és llegit, i l’obra quan l’espectador la percep. Així, doncs, Torres proposa l’any 1968 les escultures “retallables” que l’espectador ha de fer, ha de muntar com si es tractés d’un dispositiu mecànic, com és el cas de Poème-emèop (1968), Objeto para deletrear la palabra poema (1969) o P…O…E…M…A (1969). Els anys 1968 i 1969 fan evolucionar l’escultura cap al poema escrit en un objecte, estructura geomètrica i contenidor a la vegada. Sculptura, de 1969, consisteix en una urna de plexiglàs amb aigua on suren lletres que formen la paraula “sculptura”. Bartomeu Marí: Francesc Torres, catàleg de l’exposició Da Capo, realitzada al MACBA l’any 2008.
mostrar-ne més mostrar-ne menys
els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
títol original
Poème - eméoP. Prototip per a una edició il·limitada
any d'adquisició
2000
tipus d'objecte
Objecte
dimensions
23,1 x 25,4 x 23, 3 cm; 23,3 x 23,2 x 23,2 cm
Copyright
© Francesc Torres, VEGAP, Barcelona
número de registre
R.1495
data
1969
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tècnica
Cartró estucat i letraset
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
títol original
Poème - eméoP. Prototip per a una edició il·limitada
número de registre
R.1495
data
1969
any d'adquisició
2000
fons
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
tipus d'objecte
Objecte
tècnica
Cartró estucat i letraset
dimensions
23,1 x 25,4 x 23, 3 cm; 23,3 x 23,2 x 23,2 cm
crèdits
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright
© Francesc Torres, VEGAP, Barcelona
imatges
1 imatges
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
OBRA TITLE
OBRA TITLE
yyyy-YYYY
ARTIST NAME
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
Consulta la Biblioteca del MACBA per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
colleccio@macba.cat