




Francesc Torres
Amnèsia-Memòria
Amnèsia-Memòria
1991
Amb aquesta instal·lació, Francesc Torres homenatja tretze maquis, ídols populars de la resistència llibertària que va lluitar contra el franquisme a la Catalunya del segle XX. Víctimes del silenci de la història, la seva absència del relat els ha convertit en personatges de llegenda, com els bandolers catalans dels segles XVI i XVII. La memòria col·lectiva i el contingut polític i social són un dels temes que estructuren l’obra de Francesc Torres, que apel·la a la consciència històrica i que clama contra l’amnèsia col·lectiva de les utopies revolucionàries.
Tretze retrats de grans dimensions pengen a la paret. Són Josep Lluís Facerias, José López Penedo, Celedonio García Casino, Enrique Martínez Marín, Wenceslao Jiménez Orive, Jorge Oset Palacios, Ramón González Sanmartín, Raúl Carballeira Lacunza, Francisco Denis Díez, Ramon Vila Capdevila i els germans Francesc, Manel i Josep Sabaté Llopart.
Mentre que el retrat d’aquests guerrillers homenatjats manté el caràcter de fotografia d’arxiu policial, Francesc Torres situa a terra unes grans lletres de ferro colat que configuren la paraula «amnèsia», alhora que una projecció de lletres soltes forma la paraula «memòria». Amnèsia/Memòria representa l’anvers i el revers d’una actitud col·lectiva respecte al passat: l’oblit intencionat i polític, enfront de la memòria com una manera d’evitar els errors del passat.
Com explica el mateix artista: «Quins són els rostres d’aquests noms? Noms d’homes d’acció. Llibertaris. Facinerosos segons l’argot franquista de la postguerra. Molts dels quals foren catalans. Bojos assenyats que mai no tingueren un compte corrent a cap banca catalana. Tots ells internacionalistes. Tots ells morts a Catalunya. Resistents incansables. [...] Es tracta idealment de l’ús i/o presentació del sediment històric en estat pur, tan proper a l’esmentat estat com sigui possible, i que el transformi en art o en component insoluble de l’obra d’art. Així s’aconsegueix una fixació iconogràfica d’un fragment d’història, i abunda en el fet que no pot haver-hi consciència històrica divorciada d’imatges. La consciència històrica és sobretot visual.» (Francesc Torres. El carro de fenc. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Centre d’Art Santa Mònica, 1991, p. 23)
Tretze retrats de grans dimensions pengen a la paret. Són Josep Lluís Facerias, José López Penedo, Celedonio García Casino, Enrique Martínez Marín, Wenceslao Jiménez Orive, Jorge Oset Palacios, Ramón González Sanmartín, Raúl Carballeira Lacunza, Francisco Denis Díez, Ramon Vila Capdevila i els germans Francesc, Manel i Josep Sabaté Llopart.
Mentre que el retrat d’aquests guerrillers homenatjats manté el caràcter de fotografia d’arxiu policial, Francesc Torres situa a terra unes grans lletres de ferro colat que configuren la paraula «amnèsia», alhora que una projecció de lletres soltes forma la paraula «memòria». Amnèsia/Memòria representa l’anvers i el revers d’una actitud col·lectiva respecte al passat: l’oblit intencionat i polític, enfront de la memòria com una manera d’evitar els errors del passat.
Com explica el mateix artista: «Quins són els rostres d’aquests noms? Noms d’homes d’acció. Llibertaris. Facinerosos segons l’argot franquista de la postguerra. Molts dels quals foren catalans. Bojos assenyats que mai no tingueren un compte corrent a cap banca catalana. Tots ells internacionalistes. Tots ells morts a Catalunya. Resistents incansables. [...] Es tracta idealment de l’ús i/o presentació del sediment històric en estat pur, tan proper a l’esmentat estat com sigui possible, i que el transformi en art o en component insoluble de l’obra d’art. Així s’aconsegueix una fixació iconogràfica d’un fragment d’història, i abunda en el fet que no pot haver-hi consciència històrica divorciada d’imatges. La consciència històrica és sobretot visual.» (Francesc Torres. El carro de fenc. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Centre d’Art Santa Mònica, 1991, p. 23)
mostrar-ne més
mostrar-ne menys
els textos de la web MACBA parteixen d'una documentació prèvia. En cas que hi hagi algun error, agrairem que ens el comuniqueu.
Memòria
Franquisme
Maquis
Facerías, Josep Lluís
López Penedo, José
García Casino, Celedonio
Martínez Marín, Enrique
Jiménez Orive, Wenceslao
Oset Palacios, Jorge
González Sanmartín, Ramón
Carballeira Lacunza, Raúl
Denis Díez, Francisco
Consulta la
Biblioteca del MACBA
per a més informació sobre l'obra o l'artista.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
Si vols sol·licitar l'obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio@macba.cat.
Si vols la imatge de l'obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d'imatges.
contacte
per a més informació, pots posar-te en contacte amb nosaltres a través dels enllaços següents
per a més informació
Sol·licitud de préstec d'imatges