Carregant...

Objeto para deletrear la palabra poema (Poema Objecte nº 5). Prototip per a una edició il·limitada, 1969

Objecte per lletrejar la paraula poema (Poema Objeto nº 5). Prototipo para una edición ilimitada, 1969
Objecte, 23 x 23 x 23,1 cm

Torres arriba a la pràctica artística a través de la investigació sobre el llenguatge. Poeta, Torres forma part d’un grup de creadors que se centren en la recerca de les possibilitats expressives de la paraula, molt properes a les investigacions modernes del llenguatge com a material formal (juntament amb l’escultor Jordi Pablo, Carles Camps i Santi Pau, tots ells molt influenciats pel treball de Joan Brossa). D’aquestes obres no ens en queden pràcticament exemples pel fet que s’han destruït. L’empremta que deixa l’interès pel llenguatge, però, sí que la podrem rastrejar en una sèrie d’obres de caràcter objectual que combinen la recerca formal i l’enginyeria, a través de la noció de prototip i de la idea de fabricació i d’autoria. Prototype for a Series of Multiples in Poliester, de 1968-1969, denota una preocupació en comú amb els artistes de la seva generació: la recerca de l’objectivitat en la realització d’una obra, o més ben dit, la voluntat de defugir la subjectivitat que dominava la pràctica de la pintura per part de la generació d’artistes precedent.

L’abstracció expressionista de Tàpies i els informalismes a què ha donat lloc el llenguatge abstracte topen frontalment amb les aspiracions d’una nova generació d’artistes que, com els minimalistes americans, han reduït l’expressió personal al mínim imaginable. Conscientment o inconscient, l’aparent reducció formal que el minimalisme aporta a l’art obre la porta a l’explosió formal i temàtica dels anys setanta. A Torres, però, li interessa l’obra en la mesura en què és acció, per la qual l’obra funciona com a medi de transmissió i contacte amb l’espectador. El poema existeix quan és llegit, i l’obra quan l’espectador la percep. Així, doncs, Torres proposa l’any 1968 les escultures “retallables” que l’espectador ha de fer, ha de muntar com si es tractés d’un dispositiu mecànic, com és el cas de Poème-emèop (1968), Objeto para deletrear la palabra poema (1969) o P…O…E…M…A (1969). Els anys 1968 i 1969 fan evolucionar l’escultura cap al poema escrit en un objecte, estructura geomètrica i contenidor a la vegada. Sculptura, de 1969, consisteix en una urna de plexiglàs amb aigua on suren lletres que formen la paraula “sculptura”.

Bartomeu Marí: Francesc Torres, catàleg de l’exposició Da Capo, realitzada al MACBA l’any 2008.


Fitxa tècnica

Títol original:
Objeto para deletrear la palabra poema (Poema Objecte nº 5). Prototip per a una edició il·limitada
Número de registre:
1499
Artista:
Torres, Francesc
Data de creació:
1969
Any d'adquisició:
2000
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Objecte
Tècnica:
Cartró estucat i letraset
Dimensions:
23 x 23 x 23,1 cm (alt x ample x fons)
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright:
© Francesc Torres, VEGAP, Barcelona
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.