nyamnyam i Pedro Pineda

nyamnyam. Format el 2012 per Ariadna Rodríguez (Barcelona, 1980) i Iñaki Álvarez (Vic, 1975), tots dos residents a Mieres. Pedro Pineda (Las Palmas de Gran Canaria, 1985, resident a Barcelona).
La proposta de nyamnyam i Pedro Pineda per a aquesta exposició és una nova iteració i una genealogia d’A quatre potes (en procés des de 2014), un projecte basat en el principi que, per compartir un àpat o mantenir una discussió, abans cal haver construït una taula per seure.

Prèviament a l’exposició i també mentre tingui lloc, un grup de persones amb diverses funcions dins del MACBA participen en un seguit de tallers de codisseny i creació col·laborativa que van començar amb l’adquisició de diversos troncs d’arbre procedents d’una iniciativa de sostenibilitat forestal del massís del Montnegre, prop de Barcelona.

Aquesta fusta de procedència local es va transformar en taulons i llistons al taller de maquinària compartida TMDC, i un cop a les sales del museu, els treballadors els fan servir per formar taules, bancs i altres estructures. Així, el mobiliari actua com a mediador entre els recursos naturals i els humans, i crea diferents escenaris socials en el transcurs de l’exposició, a banda de convertir-se en marc i motiu per a una sèrie de debats sobre pràctiques col·lectives i cultures de la sostenibilitat dins i de les institucions més enllà.
mostrar-ne més mostrar-ne menys

COM ES VA FER

11 imatges
A quatre potes, 2021
nyamnyam i Pedro Pineda
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
A quatre potes, 2021
nyamnyam i Pedro Pineda
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
A quatre potes, 2021
nyamnyam i Pedro Pineda
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
A quatre potes, 2021
nyamnyam i Pedro Pineda
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
A quatre potes, 2021
nyamnyam i Pedro Pineda
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
A quatre potes, 2021
nyamnyam i Pedro Pineda
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
OBRA TITLE
OBRA TITLE
yyyy-YYYY
ARTIST NAME
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
SOBRE NYAMNYAM I PEDRO PINEDA
SOBRE NYAMNYAM I PEDRO PINEDA
SOBRE NYAMNYAM I PEDRO PINEDA
nyamnyam és un col·lectiu artístic i potència col·laborativa centrada en els modes de treball per damunt i més enllà de la realització d’obres creant context i processos abans de (o en lloc de) producció o presentació. Aprofitant el bagatge dels seus fundadors en la música, la dansa i el teatre (Ariadna Rodríguez) i la cinematografia i les arts visuals (Iñaki Álvarez), nyamnyam va llançar una sèrie d’esdeveniments a Barcelona per a artistes amb pràctiques en comú, a més de gestionar tallers sobre sobirania alimentària. Des d’aleshores, nyamnyam ha fermentat fins a esdevenir una pràctica interdisciplinària d’ampli espectre i una parainstitució activa en arts visuals, disseny social, suport comunitari, comissariat, educació experimental, arts vives i acollida.

Des de 2019 té seu pròpia a Mas nyamnyam, al poble de Mieres (Girona). El projecte A quatre potes (2014-actualitat), desenvolupat juntament amb el dissenyador Pedro Pineda, parteix de la premissa que per compartir un àpat o mantenir una discussió, abans cal construir una taula a la qual seure. Després deriva cap a solucions de codisseny i fabricació col·lectiva de mobiliari, una experiència que alhora crea la seva pròpia escenografia per al coneixement participatiu i l’aprenentatge sobre les dinàmiques de materials locals, allò comú i l’accés a eines.

nyamnyam va ser fundat el 2012 per Ariadna Rodríguez i Iñaki Álvarez. El 2021, la seva instal·lació performativa 8.000 años después i la seva peça escenogràfica Siempre siempre, amb Carme Torrent, es van presentar a l’ICl–CCN (Montpeller), La Caldera (Barcelona) i el Festival Sismògraf (Olot). El 2020 i el 2021 van dissenyar programes educatius per al DAS Theater (Amsterdam), el Teatre l’Artesà (el Prat de Llobregat) i l’Institut Valencià d’Art Modern. Són cocuradors de les edicions de 2021 i 2022 del Sâlmon Festival de Barcelona, centrat en les arts performatives. nyamnyam.net

Pedro Pineda dissenya el que ell descriu com a «experiències físiques holístiques i intencionades». Ha codesenvolupat nombrosos projectes de disseny col·laboratius i participatius, com MakerLab (2010-2013) i la branca barcelonina de l’entorn de coworking betahaus (2013-2016). El 2016, Pineda va cofundar el taller compartir TMDC al barri barceloní de La Verneda. tmdc.es
nyamnyam i Pedro Pineda, A quatre potes: València. Foto: nyamnyam.
nyamnyam i Pedro Pineda, A quatre potes: València. Foto: nyamnyam.
nyamnyam i Pedro Pineda, A quatre potes: Madiso. Foto: Clark Peterson.
nyamnyam i Pedro Pineda, A quatre potes: Madison. Foto: Clark Peterson.
nyamnyam i Pedro Pineda, A quatre potes: Atenes. Foto: nyamnyam.
nyamnyam i Pedro Pineda, A quatre potes: Atenes. Foto: nyamnyam.
1/4