Fons de la Col·lecció

Öyvind Fahlström, 'Meatball Curtain (for R.Crumb)', 1969

Meatball Curtain (for R.Crumb)

Cortina de mandonguilles (per a R.Crumb)

Fecha:
1969
Tipo obra:
Instal·lació
Material:
Estructura variable. Esmalt sobre metall, metacrilat, plàstic, imants i varetes flexibles de metall
Medidas:
300 x 670 x 550 cm
Procedencia:
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA. Dipòsit Col·lecció Sharon Avery-Fahlström
Registre núm:
2790

El fet d'explicar les fonts i el contingut simbòlic de cada component de Meatball Curtain o l'obra com a conjunt exigiria un estudi extensiu. No obstant això, Fahlström, abans d'acabar el projecte, va comentar:

"El títol, Meatball Curtain, ve del número 0 de ZAP. Hi ha un còmic de Robert Crumb titulat Meatball; és un dels millors i més interessants que ha fet i recull un esdeveniment sobrenatural. Les mandonguilles cauen del cel. Aquells a qui cau una mandonguilla a sobre, en el còmic, es transformen, experimenten una epifania de –no sé com dir-ho– felicitat interior. Revelació. És una mena de paràbola de la idea que tothom podria fer un viatge d'àcid o tenir una experiència similar... En la portada del número 0 hi ha un gran personatge connectat a un cable elèctric i electrocutat per una espècie de gran coneixement o il·luminació... Jo he observat amb molta atenció el treball dels artistes del còmic underground. Tenen una mena d'exuberància i de precisió i una extrema expressivitat en el traç... Diria que el seixanta o setanta per cent de les imatges d'aquesta peça són traços trets directament de Robert Crumb. Cal dir que aquesta obra és un homenatge a Robert Crumb, un gran artista americà...

Jo volia que les meves figures tinguessin la qualitat d'exuberància i energia de la vida nord-americana, amb la seva fatalitat i cruesa, i també amb aquella estupidesa que la caracteritza, i la qualitat animal, que els dibuixos de Crumb reprodueixen amb tant d'encert, així com la bogeria que tot ho impregna, l'element extàtic."

Quan li van demanar que expliqués les figures amb més detall, Fahlström va dir:

"La gran figura blau fosc té els cabells de punta como si estigués morta de por, i a la mà hi té una mena de bombeta estilitzada amb un cor, com a la vinyeta de Crumb. Representa aquell moment d'il·luminació o de coneixement, el moment de la veritat, que forma part de tota la sèrie Meatball.

Encara hi ha més retalls de Robert Crumb... Hi ha una figura en certa manera ambigua –l'home del nas llarg que sembla que forcegi o aguanti una nena que porta un llaç als cabells, i que podria interpretar-se com una posició incestuosa... i també hi ha una senyora que amb mig cos dins del vàter, com si hi busqués alguna cosa, i a la vegada com si alguna cosa l'espantés, o intentés amagar-se. La interpretació dependria de la manera de combinar les figures quan es munta la peça. Podria distribuir-les de manera que sembla que s'amagui per por... Entre els elements més importants, trobem les quatre figures que ballen, quatre homes, cada un més a prop de l'altre mitjançant la perspectiva. El més allunyat té el cap normal, o potser una mica més gran del normal. A mesura que s'apropen, el cap se'ls redueix, i en la figura més gran i pròxima, amb enormes bótes de plexiglàs, es veu que el cap s'ha encongit fins gairebé desaparèixer. Això deriva d'una idea que apareix en els còmics de Robert Crumb sobre l'acid head (el paio penjat d'àcid o LSD.) com una persona amb un cap diminut, i és un motiu recurrent en molts dels seus dibuixos. En aquest cas, n'he modificat el dibuix en què els personatges tenien un cap de mida normal, per tal d'afegir-hi aquesta dimensió...

Després, tenim una pantera que salta, encara que de fet té forma de lleopard, que ve d'una fotografia de la meva última exposició a la Sidney Janis Gallery. També hi ha una onada verda, amb una escuma verda molt lleugera, estilitzada com un gravat japonès; és un detall d'un dibuix de Crumb, però molt distorsionat. La forma més alta, la part groga que és com un núvol que esclata, o un fum vertical que surt d'un coet, o el que es veu a dalt de tot, molt petit, també es basa en una foto.

La divisió de colors segueix grosso modo l'esquema simplificat de divisió de forces del món, o l'estructura de poder, segons els colors que vaig utilitzar en les peces de l'última exposició. Tot el que té relació amb l'esfera d'influència nord-americana és blau i amb variacions de blau; el Tercer Món seria verd o marró. El malva pot ser un color mitjà, y el groc, vermell, taronja són els països socialistes, la Xina i etcètera."

  • Afegeix al Recorregut

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

  • Comparteix

    Per email

  • Comenta

    Inicia sessió

    Per comentar o crear Recorreguts cal registrar-se. Encara no ho has fet? Registra't

Per què visites la web del MACBA?

Moltes gràcies! La teva resposta ens ajuda a millorar aquesta web.