ITZIAR OKARIZ, CAPÍTULO 2, V.W. EN SUSTRACCIÓN (2013)
La performance consisteix en la lectura repetida d’un fragment del llibre Una cambra pròpia (1929) de Virginia Woolf (1882-1941). En cada repetició el lector va sostraient la primera paraula de la lectura immediatament anterior fins que el text desapareix del tot. El fragment seleccionat descriu un paisatge que es va reduint i limitant amb cada lectura consecutiva, fins que es dissol completament. Cada repetició posa l’èmfasi en un element narratiu diferent, i evidencia les unitats mínimes de significació trobades en el fragment.

MARÍA SALGADO, LÍRICA / 3 (2017)
Lírica: dues persones que parlen sota un llençol durant tres mil anys. Lírica: al cap de mil anys escriuen una frase en un paper. Lírica: la frase es conserva. Els versos i les frases s’acumulen escrits en els llibres, també es memoritzen. Lírica: es graven i desgraven. Van mutant, perden i recuperen la música. Etc. La peça que anomeno Lírica / 3 és un dispositiu molt senzill i analògic d’aparició de materials textuals temàticament i semànticament relacionats amb els de la poesia lírica (sigui el que sigui: records, somnis, veus que fan per parlar i escoltar-se, un mena de jo i una mena de tu...) O sigui, és una mena de recital, i com a tal conté versos, trossos de poemes i poemes sencers, i també conté unes petites reflexions sobre l’amplificació (del so de la veu, els sentiments privats trobats, i les ordres i missatges d’ordre emeses en l’espai públic), mentre la veu va canviant de contenidor.

Lírica / 1 va ser una primera versió d’aquesta peça. Lírica / 2 és un petit assaig sobre lletres de música house i kharges mossàrabs publicat al catàleg de l’exposició La música es mi casa, de l’artista argentí Gastón Pérsico (MALBA, març-juny 2017). I sens dubte hi haurà més Líriques / n en el futur, segons vagin passant el temps, els materials textuals i les reflexions sobre l’aparell de difusió.

María Salgado és poeta i investigadora. Treballa amb el llenguatge com a material de textos, audiotextos i accions. Doctorada en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada per la Universidad Autónoma de Madrid amb una tesi sobre poètiques orientades al llenguatge a Espanya des de 1964. Amb Patricia Esteban, va crear el grup d’investigació Seminario Euraca. Ha publicat quatre llibres de poesia: ferias (Aj. San Sebastián de los Reyes, 2007), 31 poemas (Màlaga: Puerta del Mar, 2010; Rosario: Danke, 2016), ready (Madrid: Arrebato libros, 2012) y Hacía un ruido. Frases para un film político (València: Contrabando, 2016). Des de l’any 2012 treballa amb el compositor Fran MM Cabeza de Vaca.

MARC MATTER, LANGUAGE-MONSTERS
En la meva performance, utilitzaré la paraula parlada i també sons vocals abstractes i partícules paralingüístiques que he gravat jo mateix o he trobat en enregistraments existents. A més del so inarticulat de la veu i les seves capes parasemàntiques, que conserva significat malgrat que no es formin paraules, m’interessen les estructures orals i textuals altament estandarditzades, com en els noticiaris, diàlegs o llistes. En aquest sentit, utilitzaré fragments d’entrevistes que vaig dur a terme a principis d’any en un viatge en què vaig conèixer diversos artistes, escriptors i compositors que han inspirat la meva obra i les meves reflexions sobre el so, la parla i el text. Les tècniques de tall i la manipulació de plats a la taula de mescles s’utilitzen per crear un collage de text i so, una amalgama lingüística que se serveix d’efectes sonors i d’un minuciós treball d’edició per manipular la parla i l’enregistrament de veu, una recerca de col·lisions semàntiques en l’espai sonor.

Marc Matter és artista sonor i investigador, ex membre de l’Institut für Feinmotorik. Entre 1998 i 2003 estudia a l’Academy for Media Arts (Colònia) amb Valie Export i Siegfried Zielinksi. Professor adjunt de música i text en l’IMM de Düsseldorf, comissari al salon-des-amateurs. Autor d’extensius estudis de poesia sonora, especialment entorn de la Revue OU d’Henri Chopin, i comissari del festival internacional de text-so-poesia ISSUE Project Room 2015. Compositor de diversos textos sonors per a ràdio, ha desenvolupat una pràctica de text-so per a enregistraments i performances. Ha col·laborat amb diversos artistes, com la poeta Dagmara Kraus, l’artista de performance Veridiana Zurita, els artistes visuals Haseeb Ahmed i Tris Vonna-Michell i l’artista sonor Tom White.

Patrocinador principal d'activitats:
Estrella Damm
María Salgado. Foto: Julio Albarrán

Programa

DIJOUS, 11 DE MAIG
19 h Itziar Okariz
, Capítulo 2, V.W. en sustracción (2013)
Lloc: Espai Taller. Gratuït. Sense inscripció prèvia fins a completar aforament.

20 h María Salgado, Lírica / 3 (2017)
21 h Marc Matter, Language-Monsters
Lloc: Atri Meier. Preu: 5 euros

Programes públics
macba [at] macba [dot] cat
Tel: 93 481 33 68