9, 10, 11 i 12 de gener

En aquesta tercera edició, Focus reivindica l’obra cinematogràfica d’Isaac Julien, amb motiu del trentè aniversari de la seva pel·lícula Looking for Langston (1989). Julien és una figura destacada de la nova onada de cinema independent negre, que va aparèixer al Regne Unit als anys vuitanta sota el govern de Margaret Thatcher, i que està fortament influïda pels debats sobre postcolonialisme promoguts per teòrics com Homi Bhabha o Stuart Hall.

Des de les seves primeres pel·lícules, el cinema de Julien es caracteritza per una experimentació en la construcció del relat fílmic que és fruit de la barreja de gèneres, així com per una acurada resolució formal que retorna a la bellesa de la imatge tota la seva força política. De manera molt resumida, es podria dir que el cinema de Julien aborda qüestions de raça i representacions de la masculinitat, però no només això; les seves pel·lícules es preocupen per la construcció de la Història, el gènere, el capital o la lluita política. L’amor, el somni i el desig travessen bona part de les seves produccions i desafien, amb les seves temporalitats, construccions narratives i formes estètiques, les convencions de cinema blanc heterosexual. A partir de la recuperació de figures històriques fonamentals com Langston Hughes, Frantz Fanon o Derek Jarman, Julien homenatja personatges clau en l’àmbit de les lluites antiracistes i de l’activisme antisida, i reivindica un relat on la figura del marica negre es troba doblement marginada i desproveïda d’una història i, en conseqüència, dels seus referents.

En els seus retrats biogràfics, que formen part essencial d’aquest Focus, Julien no pretén fer un retrat fidedigne del personatge, sinó més aviat reconstruir unes escenes d’època que obrin una mica el camp de visió habitualment limitat a personatges abordats com a excepcions històriques; d’aquesta manera, ens dona accés a mons que el cinema ha retratat ben poques vegades. A partir de recursos bàsics com la narrativa o l’opció estètica, Julien desenvolupa un cinema d’oposició que posa en joc una pràctica cinematogràfica productora d’imaginaris i relats i, per tant, entesa com a espai d’acció política i social.

Al llarg de quatre sessions, en les quals comptarem amb l’assistència del director, Focus #3 presentarà una selecció de l’extensíssima filmografia d’Isaac Julien, que inclou també la seva participació com a membre fundador en el Sankofa Film and Video. Es tracta de projectes que posen de manifest diverses aproximacions estètiques per parlar de la raça, la classe o la condició queer, i que ens retornen a la pregunta de què significa, avui dia, radicalitat.

En col·laboració amb:
Tabakalera
Filmoteca de Catalunya
Isaac Julien, "Hommage Noir (Looking For Langston Vintage Series)", 1989/2016

Programa

Activitat
Isaac Julien, "Hommage Noir (Looking For Langston Vintage Series)", 1989/2016

Looking for Langston

Presentació a càrrec de Isaac Julien i Pablo Martínez, cap de programes del MACBA. Col·loqui posterior a la projecció amb el director moderat per Tanya Barson.

Looking for Langston, Isaac Julien, 1989, digital, b/n, so, 46 min, VOSE.
Descrit pel mateix Isaac Julien com un documental no narratiu monocrom, tracta sobre la vida privada de l’activista, poeta, guionista i columnista afroamericà Langston Hughes (1902-1967) i la seva relació amb altres artistes i escriptors negres i gais, amb qui va organitzar el moviment denominat Harlem Renaissance durant els anys vint. Dirigit mentre formava part de Sankofa, el crític i comissari Mark Nash va col·laborar en la investigació. A més de ser un precursor del New Cinema Queer, aquest documental ha estat un referent durant els últims trenta anys en els estudis afroamericans de les universitats i escoles d’art nord-americanes.

Activitat
"Frantz Fanon: Black Skin White Mask", Isaac Julien, 1996 (captura)

Frantz Fanon: Black Skin White Mask

Frantz Fanon: Black Skin White Mask, Isaac Julien, 1996, digital, color, so, 70 min, VOSE.
Aquesta pel·lícula reconstrueix un dels possibles retrats de l’influent psicòleg, filòsof, escriptor i activista Frantz Fanon (1925-1961). Es tracta d’una reflexió sobre l’experiència personal de Fanon a la seva Martinica natal, que establirà la base de la seva escriptura. Realitat i ficció es barregen en una complexa xarxa d’enfocaments estilístics i dispositius narratius, amb recreacions històriques interpretades per l’actor Colin Salmon.

Presentació i col·loqui posterior a càrrec de Isaac Julien.

Activitat
"Derek", Isaac Julien, 2008. Foto: Kellgren

Derek

Derek, Isaac Julien, 2008, digital, color, so, 78 min, VOSE
Documental que ens introdueix de manera poètica en la vida del cineasta, artista i escriptor britànic Derek Jarman (1942-1994) a través de l’ús d’un arxiu de footage, fet en col·laboració amb Tilda Swinton. Està centrat en l’entrevista, d’un dia de durada, que Jarman va concedir a Colin McCabe durant els vuitanta.

Des de Sebastiane (1976) fins a Blue (1992), les pel·lícules de Jarman són una pregunta constant sobre el temps i l’art centrat en el seu context, una època en què conviuen l’alliberament gai i la sida. Jarman, possiblement una de les figures més rellevants de cinema queer, va morir com a conseqüència d’aquesta malaltia el 1994.

Activitat
"Young Soul Rebels" (Mo Sesay i Valentine Nonyela), Isaac Julien, 1991

Young Soul Rebels

Young Soul Rebels, Isaac Julien, 1991, 35 mm, color, so, 105 min, VOSE
Som a l’any 1977. Chris i Caz porten una ràdio pirata que emet soul i funk. Algú assassina al seu amic TJ, que és homosexual, i comencen a investigar Chris i la seva nòvia com a sospitosos. D’altra banda, Caz comença una relació amb un punk anomenat Billibud, que destapa tot un conflicte de racisme i homofòbia. Young Soul Rebels és un thriller i drama social que reflecteix l’efervescència de subcultures, races i opcions sexuals del Londres dels anys previs a l’era Thatcher.

En anglès sense traducció simultània

macba [at] macba [dot] cat
Tel: 93 481 33 68