Lydia Ourahmane. 108 dies

Exposició
Del 28 de novembre de 2023 a l'1 d'abril de 2024

Lydia Ourahmane. 108 Dies

finalitzada
Lydia Ourahmane. 108 dies

L’artista algeriana Lydia Ourahmane dona veu a 108 artistes i col·lectius a la torre del MACBA en una gran obra participativa i reivindicativa, en què tot és obert per definició. Xerrades, pel·lícules, performances i accions a l’espera d’interactuar amb el visitant.

Les instal·lacions, vídeos, escultures i peces sonores d’Ourahmane interpel·len realitats contemporànies en una reflexió sobre migracions, colonialismes i geopolítica. Habitar, aplegar-se, compartir, ser permeable… Totes aquestes qualitats caracteritzen el projecte 108 Dies de Lydia Ourahmane (Saïda, Algèria, 1992), creat específicament per a la torre del MACBA. El títol fa referència tant als dies en què l’exposició estarà oberta al públic com al nombre de persones que l’artista ha convidat a ocupar l’espai durant aquest període. 

108 Dies transporta un context urbà ampliat dins del museu, posant èmfasi en individus o col·lectius que formen part del seu paisatge social. Aquests convidats han estat triats especialment per Ourahmane, que des de 2021 viu a Barcelona. L’espai no està ocupat per cap objecte ni obra d’art acabada, sinó per allò que cada participant considera urgent i incisiu, per tal de promoure un diàleg crític i un intercanvi amb l’espai, el marc institucional i qualsevol persona que hi entri i hi passi una estona. Amb aquesta proposta, l’artista altera la manera en què el museu opera normalment: en primer lloc, perquè deixa l’espai de la sala buit, llevat dels elements necessaris per a l’execució de qualsevol tasca prevista; i en segon lloc, perquè interpreta l’encàrrec del museu de produir una obra convidant 108 participants. La confiança entre l’artista, la institució, els convidats i el públic és el que confereix significació a l’obra.

dates
Del 28 de novembre de 2023 a l’1 d’abril de 2024
documentació
títol
Lydia Ourahmane. 108 Dies
dates
Del 28 de novembre de 2023 a l’1 d’abril de 2024
títol
Lydia Ourahmane. 108 Dies
documentació

artista

L’artista Lydia Ourahmane actualment viu i treballa entre Barcelona i Alger. Molts dels seus projectes tenen relació amb el seu entorn immediat i presenten objectes amb una forta càrrega social, política i experiencial. Està interessada en l’espiritualitat, la geopolítica contemporània, les migracions i les complexes històries del colonialisme. A través del vídeo, l’escultura, la instal·lació i el so, la seva obra s’expressa en un llenguatge molt singular, sovint amb formats grans o fins i tot monumentals, i està invariablement arrelada en històries i experiències personals, tant individuals com col·lectives. La seva és una praxi que es pregunta: com es poden desafiar les estructures i paràmetres institucionals que defineixen les societats contemporànies? Quina és la manera de desactivar els mecanismes de control estatal? Què cal fer perquè les obres d’art impliquin una protesta activa i efectiva? Ourahmane incorpora el que és personal a l’àmbit de la política i el que és domèstic a l’àmbit de la història.

Les seves exposicions individuals més recents inclouen: sync, KW Institute of Contemporary Art, Berlín; Vendesi, Progetto, Lecce; Tassili, SculptureCenter, Nova York; Mercer Union, Toronto; rhizome, Alger; B7L9 Art Station, Tunis, i Louis Vuitton Foundation, París (2022-2023); Survival in the Afterlife, Portikus, Frankfurt, i De Appel, Amsterdam (2021-2022); Barzakh, Kunsthalle Basel, Triangle-Astérides, Marsella, i S.M.A.K., Gant (2021-2022);  صرخة شمسية Solar Cry, CCA Wattis Institute for Contemporary Arts, San Francisco (2020); i The you in us, Chisenhale Gallery, Londres (2018), entre d’altres. La seva obra ha format part de la 34 Biennal de São Paulo (2021), Manifesta 12, Palerm (2018), la Triennal del New Museum (2018) i la 15 Biennal d’Istanbul (2017). 

També ha participat en les exposicions col·lectives: Home Sweet Home, National Museum of Modern Art, Kyoto; Risquons-Tout, WIELS, Brussel·les; i Laws of Confusion, Renaissance Society, Chicago (totes dues amb Alex Ayed); Waiting for Omar Gatlato: A Survey of Algerian Contemporary Art, Le Magasin, Grenoble (2023).
llegir-ne més
artistes
1 artistes

comissariada per

artistes
2 artistes

Imatges

3 imatges
3 persones parlant en públic amb un micròfon.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
Persones mirant la cartela d'una exposició
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
Taula en forma de creu amb menjar i grup de persones al voltant
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
OBRA TITLE
OBRA TITLE
yyyy-YYYY
ARTIST NAME
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.
aquest contingut només es pot
visualitzar des de la biblioteca
del macba.