Petites històries del cinema. Les regles del joc
Programa de cinema per a nens i nenes
Al llarg de quatre sessions, Les regles del joc s'acosta al món dels nens des de la perspectiva d'allò lúdic, del divertiment, del joc i de l'aprenentatge de les seves regles com una manera de percebre la realitat i de formar-ne part. El programa pretén despertar i revifar, tant en nens com en adults, el plaer de percebre el món i de recrear-se amb imatges que ofereixen una lectura diferent de la quotidianitat.
Des de les avantguardes cinematogràfiques fins als clàssics del videoart, les obres incloses en el programa presenten un ampli ventall visual, que també comprèn treballs recents. Així es crea un diàleg entre gèneres i formats, i entre clàssics i contemporanis.
Les peces seleccionades no sols tenen com a protagonistes els nens, sinó que els artistes també hi reflexionen sobre la seva materni tat/paternitat, sobre la seva pròpia infantesa o se serveixen del joc com a estratègia artística i actitud vital.
La primera sessió, I tu què veus?, analitza amb una mirada crítica i poètica els anys d'aprenentatge escolar, d'acumulació de coneixements i d'interiorització de valors socials i ètics, amb obres que reflexionen sobre la formació de la sensibilitat cinematogràfica i visual. La sessió Zona de jocs es correspon metafòricament amb l'esbarjo, que interromp les classes i proposa un altre nivell de relació amb el món: és el moment de la creació
d'altres escenaris i d'inversió de les regles.
L'aspecte lúdic de les obres remet a aquesta via d'aprenentatge i de descoberta de l'entorn, ja sigui a través del sentit de l'humor o de posicions més contemplatives. La tercera i la quarta sessió se centren en el context familiar, en l'àmbit privat, en la relació entre pares/mares i fills/filles i en la importància de la transmissió de valors, emocions, models de comportament. Pares, mares, acció! reflexiona sobre els marges de llibertat i de protecció que delimiten les relacions entre pares i fills, en peces en les quals els artistes incorporen els seus fills i la vida familiar a la seva producció creativa i mostren com la influeix aquesta mirada a través dels nens i sobre els nens. Aquest és també el tema principal de l'última sessió, dedicada a l'artista israelià Guy Ben-Ner (Pirates a la cuina, joc de bales al passadís), en què clàssics de la literatura (Moby Dick) i del cinema (L'enfant sauvage, Truffaut) són recreats a la casa familiar amb objectes quotidians, creant un Vincle entre formació, educació, joc i art que uneix l'artista amb els seus dos fills.
Programa de Maria Morata
Assessora: Carolina López Caballero

Programa
3, 10, 17 i 24 d'octubre de 2009
Dissabtes, a les 17.30 h
Dissabte 3 d'octubre
I TU QUÈ VEUS? (57 MIN)
Teaching the Alphabet (Ensenyant l'alfabet), Volker Schreiner
2007, 3 min 34 s, sense diàlegs
Notebook (Bloc de notes), Evelien Lohbeck
2008, 5 min, sense diàlegs
Summer Lightnings (Llampecs d'estiu), Victor Alimpiev
2004, 2 min 20 s, sense diàlegs
Fiction follows Form (La ficció segueix la forma), Julia Oschatz
2008, 3 min, sense diàlegs
En rachâchant, Jean-Marie Straub/Danièle Huillet
1982, 7 min, diàlegs en francès
Canon (Cànon)
Norman McLaren
1964, 13 min 38 s
You made me love you (M'has fet estimar-te), Miranda Pennell
2005, 3 min 36 s
Neighbours (Veïns), Norman McLaren
1952, 8 min, sense diàlegs
Counter (Comptador), Volker Schreiner
2004, 6 min 30 s
Dissabte 10 d'octubre
ZONA DE JOCS (56 min)
Super Smile (Supersomriure), Effie Wu
2007, 4 min 48 s, sense diàlegs
Stomach Song (Cançó de l'estómac), William Wegman
1970-1971, 1 min 20 s, sense diàlegs
Dog Duet (Duo de gossos), William Wegman
1975-1976, 2 min 38 s, sense diàlegs
Milk of Amnesia (Llet d'amnèsia), Jeffrey Scher
1992, 6 min, sense diàlegs
La - Lu, Józef Robakowski
1985, 1 min 39 s
My Foot Hurts (Em fa mal el peu)
Józef Robakowski
1990, 2 min 44 s
Los chicos, Éléonore de Montesquiou
2006, 5 min, sense diàlegs
Verschwinden (Desaparèixer), Simone Häckel
2008, 6 min 20 s
Blue Moon (Lluna blava), Bjørn Melhus
1997, 4 min, sense diàlegs
Lowrider Bellydance, Nevin Adalag
2004, 3 min 30 s
Hans Hemmert i Linda and the Funky Boys Shame on You, Hans Hemmert
1998, 4 min 32 s, sense diàlegs
Notes on the Circus (Notes sobre el circ), Jonas Mekas
1966, 12 min
Utrechter Hütte (Cabana d'Utrecht), Franz Höfner
2002, 3 min, sense diàlegs
Dissabte 17 d'octubre
PARES, MARES, ACCIÓ! (56 min)
Entwicklung mit Julia (Embenar-se
amb la Júlia), Ulrike Rosenbach
1973, 5 min, sense diàlegs
Alpsee, Matthias Müller
1994, 15 min
10,000 Frames (10.000 fotogrames), Maria Marshall
2003, 6 min 40 s, sense diàlegs
My Name is Oona (Em dic Oona), Gunvor Nelson
1969, 9 min
Nero, Christoph Girardet
2006, 2 min 35 s, sense diàlegs
Kings of the Hill (Els reis del turó)
Yael Bartana
7 min 30 s, sense diàlegs
An Avant-Garde Home Movie (Una pel·lícula casolana d'avantguarda), Stan Brakhage
1961, 4 min, sense diàlegs
Familie Tezcan (Família Tezcan), Nevin Aladag
2001, 6 min 40 s
Dissabte 24 d'octubre
GUY BEN-NER: PIRATES A LA CUINA, JOC DE BALES AL PASSADÍS (52 min)
Moby Dick
Israel 2000, 12 min 30 s, sense diàlegs
House Hold (Arrest domiciliari)
2001, 22 min 30 s, sense diàlegs
Wild Boy (Petit salvatge)
Israel, 2004, 17 min, sense diàlegs
Tel. 93 412 14 13
mrubio [at] macba [dot] cat