al

Des de mitjans dels anys cinquanta fins a la seva mort, el 1968, Marcel Duchamp passava els tres mesos d’estiu a Cadaqués. Va ser allà on l’artista va gestar part del seu projecte secret Étant donnés (1946-1966) i també on, un dia de 1966, va fer un xec per import de deu dòlars a nom del seu amic Peter Harnden, que amb el temps es va convertir en ready-made de la Col·lecció Bombelli.

Peter Harnden i Lanfranco Bombelli havien triat Cadaqués com a centre d’operacions de les seves activitats arquitectòniques i ben aviat van entrar en contacte amb el nucli d’artistes i intel·lectuals d’avantguarda que hi estiuejaven. Quan Harnden va morir, Bombelli el va voler homenatjar i va organitzar una exposició per mostrar i vendre obra gràfica de diversos artistes amb la idea de recaptar fons per a la restauració d’una zona en ruïnes del cementiri local on el seu amic volia ser enterrat. La mostra va ser un èxit total i va donar origen a un dels espais expositius més emblemàtics de la Catalunya de la segona meitat del segle XX: la Galeria Cadaqués, al capdavant de la qual hi figurava Bombelli en qualitat d’ideòleg, col·leccionista i promotor cultural.

La mostra que el MACBA va organitzar poc abans de la mort de Bombelli, el 2008, va reunir tant obres de la col·lecció personal de l’arquitecte (d’artistes com Eduardo Arranz-Bravo, Marcel Duchamp, Richard Hamilton, Albert Ràfols-Casamad i Dieter Roth) com una extensa documentació que il·lustrava el programa d’activitats de la galeria.

La Galeria Cadaqués va tenir una gran importància a Catalunya a partir dels anys setanta (en l’àmbit local, nacional i també internacional), com a protagonista, productor i difusor de l’art contemporani del moment. El MACBA organitza per a la tardor que ve una presentació d’aquesta galeria, de la seva història i del seu entorn, i ho fa sobretot a través d’obres clau de la col·lecció del seu fundador, l’artista i arquitecte d’origen italià Lanfranco Bombelli. L’exposició analitza també —a través de documentació (fotos, vídeos, publicacions...)— la importància de Cadaqués com a centre de les avantguardes al segle XX: de Picasso i Derain a Dalí, i de Marcel Duchamp a Man Ray, John Cage, Richard Hamilton i Dieter Roth… tots ells artistes que visitaven sovint Cadaqués.
L’exposició es presenta en el marc de la col·lecció del Museu d’Art Contemporani de Barcelona i posa l’accent en les relacions entre aquesta col·lecció i el programa de la galeria, que va desplegar les seves quatre línies artístiques amb una gran constància al llarg dels seus 25 anys d’activitats: el constructivisme (sobretot l’art concret suís), l’art pop, les avantguardes dels seixanta i setanta (Cage, Hamilton, Roth...) i els artistes locals, representats per la pintura abstracta catalana i les noves tendències a Catalunya als anys setanta i vuitanta. L’exposició demostra l’heterogeneïtat dels artistes que van exposar a la galeria i es concentra en la figura de la galeria com a catalitzador de la producció artística durant aquells anys.
La Galeria Cadaqués va actuar com a incitador de projectes no sols expositius sinó també de treballs vinculats a la ciutat de Cadaqués, com ara l’obra Cadaqués Canal Local, de Muntadas (1973), o Flauta i trampolí, de Miralda (1981), o les fetes en col·laboració entre Richard Hamilton i Dieter Roth el 1976 i el 1978, entre d’altres. Aquest èmfasi en la idea de producció constitueix una excepció dins d’un context en el qual el mercat de l’art ha dedicat una atenció molt escassa al panorama internacional de l’art i a la seva actualitat.
L’exposició permetrà fer un inventari i una revisió crítica d’aquests anys d’activitat, des d’una doble perifèria: el sud d’Europa i un nucli urbà de petites dimensions. Entre els artistes inclosos en l’exposició destaquen Marcel Duchamp, John Cage, Richard Hamilton, Dieter Roth, Muntadas, Albert Ràfols Casamada, Max Bill, i Equip Crònica, entre d’altres.

Comissari: Roland Groenenboom
Producció: Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA)

Patrocinador de comunicació:
La Vanguardia (lletres blanques sobre fons negre)
gif blanc de 50base 20 alt
Amb el suport de:
i Cat FM
Moritz
Sumarroca
Rioja Ysios

Continguts relacionats

Imatges

Richard Hamilton i el seu "Sign" al Bar Melitón. Cadaqués, agost de 1975

Àudios

Son[i]a #16. Roland Groenenboom
14.06.2006

Publicacions