al

“Viu de pressa, mor jove i deixa un cadàver bonic”, li deia John Dereck a Allene Roberts a la pel·lícula de Nicholas Ray Truqueu a qualsevol porta (1949). Una frase que es pot associar a la figura de Blinky Palermo (Leipzig, Alemanya, 1943 - Kurumba, Illes Maldives, 1977). La seva intensa biografia, la seva mort prematura, i també les seves profundes aportacions a la renovació del camp pictòric durant les dècades dels seixanta i setanta, el van convertir en un artista de culte dins el món de l'art, encara que durant anys va ser un desconegut per al gran públic.


L'exposició del MACBA va ser la primera retrospectiva dedicada a Palermo a l'Estat espanyol. Es van reunir per a l'ocasió entorn de 150 obres fetes entre 1964 i 1977, que incloïen pintures, dibuixos, “objectes pintats”, Stoffbilder (pintures de teixit), Metallbilder (pintures metàl·liques), esbossos i documentació de les seves pintures murals, i també la reconstrucció de la instal·lació Himmelsrichtungen, presentada originalment a la Biennal de Venècia del 1976.


Palermo explora les possibilitats del neoplasticisme, el constructivisme i el suprematisme, i les expandeix cap a una nova concepció arquitectònica de l'espai pictòric, en què les relacions i els límits entre l'obra, l'espectador i la seva percepció se subverteixen.


Va ser Joseph Beuys, el seu mestre a la Kunstakademie de Düsseldorf, qui el va definir com un beatnik anarquista i qui, segons sembla, el va incitar a rastrejar noves perspectives amb la seva pregunta: “No pots veure-ho d’una altra manera?”

Aquesta exposició presenta un centenar d'obres de Blinky Palermo que mostren de manera completa la seva trajectòria artística.

Al llarg dels 14 anys en què va desenvolupar la seva carrera artística, Palermo va explorar de manera exhaustiva els límits de la pintura abstracta. Per a ell, la força de la pintura residia en les possibilitats del color per evocar una gran diversitat de sensacions i per traspassar els límits de format de la pintura tradicional.

Tot i que va començar en l'àmbit del que es pot considerar pintura clàssica, va traslladar la seva activitat a suports menys convencionals, va fer experiments amb diversos materials i formes i va explorar les relacions entre paret i espai delimitat pel quadre. El seu treball va evolucionar cap a una pintura més simplificada, influït per artistes de De Stijl com ara Piet Mondrian i coincidint amb una gran perfecció en el muntatge de les seves obres, tot sovint formades per diverses parts diferenciades.

A més de dibuixos, gravats, objectes pintats o la pintura mural que va fer entre el 1963 i el 1977, en aquesta exposició es reconstruirà, també, la instal·lació que Palermo va fer per a la Biennal de Venècia el 1976.

Itineràncies

25 MARÇ - 19 MAIG 2003 Serpentine Gallery, Londres
13 DES. 2002 - 16 FEB. 2003 Sales del museu