Recorreguts

Elles

Publicacions de dones artistes que han exposat la seva obra al MACBA.

Rosemarie Castoro, Sigalit Landau, Carol Rama, Eulàlia Grau, Rita McBride, Àngels Ribé, Nancy Spero i Gego són algunes de les dones artistes que han passat pel museu i que n’han deixat l’empremta en forma de llibre. Els recorreguts no s’esgoten aquí perquè són moltes les maneres en què les artistes han marcat el món de l’art.

Recorregut per
MACBA_Webmaster
Etiquetes
dones, mujeres, women, artistes, artistas, artists, art, arte, publicacions, publicaciones, publications, contemporary art, art contemporani, arte contemporaneo

«Fins ara, els homes i el terme "home" s’han fet servir per designar tant les dones com els homes. Jo vaig decidir reflexionar sobre les dones i els homes representant la dona, no sols per capgirar el que ha fet la història sinó també per veure què significa analitzar el món a través de la descripció de la dona.» (1979)

Nancy Spero

Continguts

  • Rosemarie Castoro. Enfocar a l’infinit és la primera gran retrospectiva institucional de l’obra de Castoro i se centra en el període 1964-1979. Castoro (1939-2015) va desenvolupar la seva carrera als Estats Units, en un moment en què el minimalisme i el conceptualisme formaven part de l’avantguarda ...

    Castoro va iniciar la seva trajectòria en l’àmbit de les arts gràfiques. Interessada també en la dansa, mentre estudiava al Pratt Institute de Nova York va coreografiar i interpretar les seves pròpies creacions. Tot i que es va decantar per la pintura, el que marca la seva obra és precisament la manera de llegir l’espai des de la perspectiva de la dansa. (Aquesta publicació sortirà pròximament)

  • Sigalit Landau, que va començar la seva carrera artística als noranta, va reinterpretar el seu treball escultòric mitjançant l'ús del cos en performances davant la càmera. Treballa recurrentment símbols, imatges, llocs i narracions com a representacions terapèutiques de les ferides provocades per ...

    Les obres de Sigalit Landau, nascuda a Jerusalem el 1969, es descriuen sovint com a escultures en vídeo i expliquen d’una manera absolutament hipnòtica la necessitat de l’altre, en el joc, la supervivència i el conflicte.

  • Aquesta publicació té com a objectiu no només donar visibilitat al treball de Carol Rama, sinó també qüestionar els relats dominants de la historiografia de l’art amb un treball que obliga a desfer narratives i reformular conceptes. Oblidada tant per la historiografia hegemònica com pel relat ...

    «Pinto per instint i pinto per passió / I per ira i per violència i per tristesa / I per cert fetitxisme / I per alegria i malenconia, totes dues coses alhora / I per ràbia, especialment.» (1966)

  • "Jo agafo elements del món, els trec del seu context habitual i els recomponc d'acord amb altres ordres, de manera que, a causa d'una nova relació insòlita, per contrast, per similitud o per sobreentès, reexamino allò que anomenem realitat." Així és com Eulàlia Grau (Terrassa, 1946), una de les ...

    Eulàlia Grau (Terrassa, 1946) és una de les veus més reivindicatives de la seva generació. Els seus fotomuntatges denuncien la institució educativa i familiar, els estereotips de gènere, les diferències de classe, l'explotació laboral i les estructures de consolidació del poder.

  • Oferta pública / Public Tender documenta meticulosament el singular paper de l'arquitectura en el museu d'art contemporani. El reportatge fotogràfic d'Anne Pöhlmann captura el MACBA –en part musa, en part monument públic– mentre els espais es preparen pels canvis d'exposicions al llarg d'un any, ...

    «Entrar en un museu no és mai directe. El trajecte des del carrer fins a la sala d’exposició és sempre llarg. Tot el garbuix i tota la complexitat de sons colors, ombres, llums, textures, reflexos, fenòmens meteorològics, vibracions, brutícia i olors de la ciutat deixen pas a un espai silenciós i higiènic.» (Mark Wigley: “La vida secreta de la paret del museu”)

  • Un laberint de deu metres de diàmetre amb parets de plàstic transparent obre l'exposició d'Àngels Ribé al MACBA. Es tracta de la reconstrucció de l'obra que l'artista va presentar el 1969 al castell de Verderonne, a França, i que n'inaugura la trajectòria artística en el període comprès entre ...

    El catàleg mostra l'incansable interès d'Àngels Ribé per jugar amb l'espai, incorporar l'encontre fortuït d'elements efímers, utilitzar materials poc convencionals i investigar les possibilitats narratives de l'entorn.

  • «I jo sentia que volia fer un art subversiu. No volia fer una cosa important, sinó fer manifestos.» Potser això explica que Nancy Spero, que va començar pintant teles a la manera del pintor tradicional, aviat es concentrés a crear un llenguatge pictòric específicament femení. La seva obra es ...

    «Fins ara, els homes i el terme "home" s’han fet servir per designar tant les dones com els homes. Jo vaig decidir reflexionar sobre les dones i els homes representant la dona, no sols per capgirar el que ha fet la història sinó també per veure què significa analitzar el món a través de la descripció de la dona.» (1979)

  • L'obra de Gego (Gertrud Goldsmith), nascuda a Hamburg i emigrada a Veneçuela, és un bon exemple de l'evolució de l'art abstracte a l'Amèrica Llatina. A través d'una tria d'obres que va dur a terme entre 1958 i 1988, el catàleg mostra les diverses facetes de la seva trajectòria artística i en ...

    S'ha relacionat l'obra de Gego amb les construccions dels barris de barraques que hi ha als voltants dels centres urbans de Veneçuela; se n'ha proposat també una lectura feminista o se n'ha destacat l'omnipresència de l'energia còsmica. L'obra de Gego, en qualsevol cas, no és unidimensional ni estèticament ni ideològicament.

Per què visites la web del MACBA?

Moltes gràcies! La teva resposta ens ajuda a millorar aquesta web.