al

Curs d'estiu PEI Obert

Malgrat la seva dificultat, el pensament de Gilles Deleuze ha demostrat una capacitat de penetració en discursos de tot tipus –incloent-hi, per descomptat, el discurs de l'art– i una potència de contagi metafòric que el converteixen en un cas singular dins de la filosofia contemporània. Però en què consisteix aquesta singularitat? Com guiar-se entre la multiplicitat de conceptes deleuzians, expressius però gens evidents, que qualsevol lector de teoria va trobant, no sempre aplicats de manera pertinent? L'objectiu d'aquest curs, a càrrec de José Luis Pardo, és precisament familiaritzar-se amb el tipus de moviment o mecanisme de pensament que opera en l'obra de Deleuze –és a dir, no amb les seves etapes o trajectòria, sinó amb el seu gest–, tant en les seves monografies com en les obres més metodològiques i en el llarg període de col·laboració amb Félix Guattari.

A càrrec de José Luis Pardo


Programa

Dilluns 5, dimarts 6 i dimecres 7; dilluns 12 i dimarts 13 de juliol, a les 19 h

Dilluns 5 de juliol
Drama en tres actes, o de l'ésser com a no-ésser

A més de fer una presentació general del pla de les obres de Deleuze, es posaran en evidència les tensions internes que s'estableixen entre les diferents instàncies del pensament de Deleuze i la manera original de «resoldre-les», d'on neix el gest peculiar que caracteritzarà el seu treball fins al final.

Dimarts 6 de juliol
Invertir el platonisme

La inversió del platonisme és, segons la consigna que Deleuze recull de Nietzsche, el programa de la filosofia moderna. El fet que la filosofia no hagi arribat a ser moderna es deu, segons Deleuze, que els seus «modernitzadors» oficials conservaven vincles estrets i secrets amb l'antic règim. La culminació del programa nietzschià d'inversió del platonisme seria, segons Deleuze, l'única manera d'assolir una filosofia genuïnament moderna.

Dimecres 7 de juliol
L'Abécédaire de Gilles Deleuze

Projecció d'una selecció de fragments de la pel·lícula L'Abécédaire de Gilles Deleuze (1988-1989), dirigida per Pierre-André Boutang i Michel Pamart, on Deleuze exposa algunes de les seves idees en conversa amb Claire Parnet.

Dilluns 12 de juliol
Temps deleuzeans

Per a Deleuze la modernitat en filosofia no pot mesurar-se per cap paràmetre extern a ella, de manera que la concepció d'un temps genuïnament nou (on allò «modern» no sigui simplement la continuació de l'antiguitat) només pot venir de la mà d'una concepció genuïnament nova del temps, que Deleuze desenvolupa a Différence et répétition i Logique du sens.

Dimarts 13 de juliol
Capitalisme i esquizofrènia

En el context del Maig del 68 va néixer el projecte de col·laboració entre Deleuze i Félix Guattari, que només acabaria amb la mort del segon el 1992, i que va començar amb una obra molt peculiar de filosofia política, L'Anti-Oedipe. En les pàgines d'aquesta obra conflueixen els projectes d'alliberament personal i estètic i les revolucions polítiques en una concepció del desig que pretén treure'l de la seva reclusió en l'esfera de la privacitat. Mille plateaux, la «continuació», és un intent de construir un «sistema filosòfic» a l'alçada dels temps.

José Luis Pardo (Madrid, 1954), filòsof i assagista, és catedràtic de Filosofia a la Universidad Complutense de Madrid. Autor, entre altres títols, de La banalidad (1989), Deleuze. Violentar el pensamiento (1990), Sobre los espacios: pintar, escribir, pensar (1991), Las formas de la exterioridad (1992, finalista del Premio Nacional de Ensayo), La intimidad (1996), La regla del juego. Sobre la dificultad de aprender filosofía (2004, Premio Nacional de Ensayo) i Esto no es música. Introducción al malestar de la cultura de masas (2007), a més d'una propera obra sobre el pensament de Gilles Deleuze.
Programes públics MACBA
Tel. 93 481 79 00
pei [at] macba [dot] cat

Continguts relacionats

Activitats

Àudios

Tiempos deleuzeanos
Capitalismo y esquizofrenia
Invertir el platonismo
Drama en tres actos, o del ser en cuanto no-ser
Tiempos deleuzeanos
Capitalismo y esquizofrenia
Invertir el platonismo
Drama en tres actos, o del ser en cuanto no-ser
Capitalismo y esquizofrenia