En la societat digital actual, les noves tecnologies han deixat de ser noves. Vivim la 4a Revolució industrial basada en la transformació digital que ha alterat dràsticament la vida de les persones. Aquesta transformació digital ha generat el món hiperconnectat en el qual vivim, a partir de la integració d’internet i, sobretot, dels dispositius mòbils al nostre dia a dia. Aquest escenari ha canviat la manera en què ens comuniquen i interactuem, introduint amb força el món virtual a les nostres vides. Ja fa anys que els museus s’enfronten a aquest repte: el món ha deixat de tenir límits. Així ho veia Sir Nicholas Serota, que va ser director de la Tate Gallery, el 2009:

«El futur dels museus pot estar radicat en els edificis que ocupen, però s’adreçaran a públics d’arreu el món; seran un lloc on persones de tot el món conversaran. Les institucions que assumeixin aquesta idea més ràpidament i la facin arribar més lluny seran les que tindran més autoritat en el futur.»*

En els últims anys, són molts els museus que han assumit aquest repte i desenvolupen estratègies per obrir-se al públic global que constitueixen els visitants virtuals.

Així, l’Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya, en la seva vocació de suport als museus i altres equipaments patrimonials del país en el coneixement dels seus visitants i usuaris per crear, mantenir i desenvolupar noves audiències i millorar l’ús social del patrimoni cultural, dedica la seva segona Jornada anual al coneixement dels visitants virtuals dels museus.

L’ objectiu de la Jornada és doble. D’una banda, donar a conèixer el potencial de les eines de comunicació digital (web i xarxes socials) per conèixer millor els públics dels museus i altres equipaments patrimonials: visitants reals, visitants virtuals i públic potencial. D’altra banda, aportar eines als professionals de museus per millorar la seva comunicació i avaluació de la comunicació online.

* Sir Nicholas Serota, The Museum of the 21st Century, London School of Economics, 7 juliol 2009.

Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya

Programa

DIMARTS 10 D'OCTUBRE, DE 2017
Lloc:
Auditori Meier

9.00–9.30 h Acreditacions

9.30–10.00 h Benvinguda als assistents Ferran Barenblit (@MACBA_Barcelona), director del MACBA. Obertura de la Jornada, Lluís Puig (@PuigGordi), Honorable Conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya

10.00–10.30 h Presentació de la Jornada de l’Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya, Joaquim Nadal (@quimnadal), director de l’ICRPC

10.30–11.30 h Anàlisi de l’experiència digital al museu.Estratègia, avaluació i cultura de dades. Elena Villaespesa (@elenustika), analista de mitjans digitals. Metropolitan Museum of Art, NY
11.30–12.00 h Cafè

12.00–13.00 h Avaluar els visitants virtuals de la web. Avantatges i limitacions de Google Analytics. Sònia López (@lopesita), professional independent

13.00–14.00 h Avaluar els seguidors a les xarxes socials. El cas d’Instagram als museus de Barcelona. Pilar Delgado (@eldadodelarte), Social Media Manager de Casa Batlló

14.00–16.00 h Dinar

16.00–17.00 h Avaluar les opinions a les xarxes socials. Com analitzar i interpretar el que es diu a les xarxes. Marc Santandreu (@Tekstum), CEO de Tekstum
17.00–18.30 h El coneixement dels públics gràcies als mitjans digitals. Perspectives de futur
Taula rodona:
- Eduard Bech (@Eduardbech), responsable de Públics i Comunicació, Museus d’Olot
- Sònia Blasco (@sbsoniablasco), responsable de Màrqueting, Agència Catalana del Patrimoni Cultural
- Josep Blat (@DTIC_UPF), professor del Departament de Tecnologies de la Informació i la Comunicació, Universitat Pompeu Fabra
- Jesús Navarro (@elNavarroG), director del Museu d’Art Jaume Morera

Modera: Conxa Rodà (@innova2), responsable d’Estratègia, Innovació i Transformació Digital, Museu Nacional d’Art de Catalunya

18.30 h Tancament de la Jornada. Jusèp Boya, director general d'Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni

Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural icrpc [at] icrpc [dot] cat Tel. 972 486 158