William Kentridge
En una pantalla, paisatges urbans. En una altra, el moviment constant d’un èmbol. I en una tercera, imatges de l’interior del cos humà. És el viatge de l’Ulisses contemporani segons William Kentridge. Produïda l’any 1998, Ulisse: ECHO scan slide bottle és una triple projecció construïda amb el llenguatge visual que identifica aquest artista sud-africà. En lloc de fer múltiples dibuixos i projectar-los un rere l’altre, Kentridge construeix els seus films d’animació amb un sol dibuix que va esborrant i modificant, fotografiant cadascun d’aquests canvis per projectar-los després. En un món digital, recuperar l’animació manual de l’origen del cinema resulta sorprenentment innovador. En aquest cas, Kentridge opta per combinar el dibuix amb imatges mèdiques com escàners, rajos X i ressonàncies magnètiques, i posar-les en diàleg amb gravats d’anatomia dels segles XVI i XVII, fotografies de ciutats d’avui i dibuixos d’arquitectures clàssiques. Converteix així el mític viatge d’Ulisses en un trajecte per l’interior del cos com una indagació sobre la capacitat guaridora de la ciència moderna i una clara al·lusió a la fragilitat humana.