Volia música que tingués sentit
El 31 de desembre va morir un dels grans de la música experimental, el nord-americà Tom Johnson (1939 – 2024). Parella i col·laborador d’una de les artistes de la Col·lecció MACBA, Esther Ferrer, l’Arxiu del MACBA compta amb una representació significativa de les seves partitures, algunes dels anys vuitanta i d’altres dels anys dos-mil, que fins fa poc hem pogut veure a l’exposició de Col·lecció. Deixeble de Morton Feldman i seguidor de John Cage, la seva música parteix de sistemes numèrics i seqüències lògiques, i també de les paraules, que incorpora a les partitures sense cap intenció narrativa, sinó com un metatext que permet fer prendre consciència de l’estructura formal del so i del mateix procés d’escolta.
A diferència d’altres compositors minimalistes de la seva generació, Johnson es va allunyar de les evolucions lliures i de les repeticions graduals. Amb els números i la lògica portats cap al so, va trobar un camí propi. “Volia música que tingués sentit. Música que podia seguir, on cada nota havia de ser el que havia de ser. No només eleccions arbitràries que provenen de somnis, desitjos, emocions i de totes aquestes altres coses que interessaven els compositors.” L’any 2012, l’artista va ser entrevistat per Ràdio Web MACBA sobre el seus mètodes compositius i els seus referents. Recuperem la seva entrevista.
Arxiu MACBA
L’Arxiu conserva la documentació amb un valor històric especial generada pel MACBA i per altres persones i entitats relacionades amb les pràctiques artístiques contemporànies, així com una extensa col·lecció de publicacions d’artista.
