Rosario Zorraquín: habitar la frontera
Les sessions començaven amb la lectura hàptica o tàctil d’un glossari de signes que Rosario Zorraquín fa anys que va construint i que entén com una eina per dislocar la raó, la memòria i el llenguatge. Amb aquest punt de partida, els participants generaven rituals d’intercanvi que donaven lloc a moviments, sons, sensacions i estats. La performance-instal·lació Eruguisme, de 2021, és resultat d’aquest mètode de treball.
La seva impulsora, l’artista argentina Rosario Zorraquín, s’interessa pels estats corporals i per la memòria física i afectiva, pels seus cicles i els seus trànsits. Zorraquín observa les metamorfosis de la natura i la immensa potencialitat de tot allò que es resisteix a la forma. Paradigma d’aquest abordatge de la vida i dels estats de l’ésser és el procés transformatiu dels lepidòpters, que els porta, en un trànsit continuat, de la larva a la crisàlide i a la papallona. Plantejada com una construcció d’elements múltiples (capolls de tela que pengen del sostre, làmpades d’espelmes, dibuixos meditatius, llenços i una performance), Eruguisme es situa (i ens situa) en aquesta posició de vida. La transformació cíclica, el contacte, la intuïció i la trobada, sempre fèrtil, entre sensitivitat i espiritualitat.
Exposició
“Com una dansa d’estornells”. La nova presentació de la Col·lecció MACBA, creada per celebrar l’Any Trenta del museu, és una revisió crítica i viva de la seva trajectòria.