L’artista que es va anticipar a la visualitat contemporània
Dara Birnbaum (1946-2025) va ser pionera, ja als setantes, a entendre el poder disciplinari i unidireccional que els mitjans visuals haurien d’exercir damunt les poblacions. Va desenvolupar un mètode de treball que ha acabat creant escola: desordenar el material mediàtic ja produït separant el so de la imatge, seqüenciar-lo de nou i remesclar-lo, alliberant-lo així de les narratives de les quals havia format part. Una manera de mostrar la política oculta dels mitjans que sovint resultava invisible per a la majoria d’espectadors. Si bé avui el vídeo és un dels llenguatges canònics de l’art, quan Birnbaum començava, era quasi inexistent. A les revistes d’art i cinema que comprava amb els diners estalviats treballant de cambrera, no es feia cap esment a la televisió. Va decidir que ella ho faria i que aquesta seria la seva «rebel·lió», com explicava sovint.
Artista del MACBA, una de les obres de la nostra Col·lecció és un dels seus vídeos primerencs, Attack Piece, de 1975. Enregistrat amb una càmera de súper-8 i una de 35 mm, obté un resultat tan eficaç com inquietant sobre què significa ser un espectador actiu i qui ho pot ser. Entrevistada per Lauren Cornell, curadora de la retrospectiva de l’artista als Estats Units el 2022, Birnbaum responia: «M’agradaria crear un espai d’observació i reflexió que no sol donar-se en aquesta societat, especialment a través dels mitjans de comunicació». Recordem Dara Birnbaum.
Col·lecció MACBA
La Col·lecció MACBA se centra en l’art del període que va des de la segona meitat del segle XX fins a l’actualitat. Sense desatendre cap moment, posa èmfasi en tot allò que ha suposat la contemporaneïtat artística a les darreres dècades i en la seva multiplicitat de llenguatges.
