Col·leccionable

Ei, Joe, on vas amb aquesta pistola a la mà? 

Estiu amb música (2)

Mentre experimentava amb un magnetòfon a principis dels noranta, Kristin Oppenheim es va adonar que la seva veu, nostàlgica i seductora, tenia qualitats per al cant. Des de llavors, s’enregistra en un estudi de gravació per incorporar la seva veu a les seves instal·lacions. Selecciona fragments de cançons populars o de poemes que ella mateixa escriu o troba, i els va cantant de manera repetida i hipnòtica quasi a mode de mantra, sense cap acompanyament musical.

És el cas de Hey Joe, una instal·lació sonora de 1996 que parteix d’un tema popular nord-americà interpretat per Jimi Hendrix l’any 1962 que relata un cas de violència de gènere: després d’assassinar la seva dona, Joe intenta fugir a Mèxic per escapar d’una condemna segura. Oppenheim pren el primer vers, que pregunta: Hey Joe, where’re you going with that gun in your hand? (Ei, Joe, on vas amb aquesta pistola a la mà?) i el repeteix amb una veu tranquil·la però obsessiva mentre dos focus de llum es desplacen per l’espai expositiu com si fossin llanternes, fars d’automòbil a la carretera o llums reflectors d’un espai penitenciari. Una instal·lació tan austera com eficaç que la mateixa artista comenta a l’entrevista enregistrada al MACBA l’any 2011. 

Col·lecció MACBA

La Col·lecció MACBA se centra en l’art del període que va des de la segona meitat del segle XX fins a l’actualitat. Sense desatendre cap moment, posa èmfasi en tot allò que ha suposat la contemporaneïtat artística a les darreres dècades i en la seva multiplicitat de llenguatges.

Coneix la col·lecció
Vistas de la muestra "Un siglo breve: Colección MACBA". Foto: Miquel Coll