Com els cercles amb què Dant va imaginar l’infern
Premiada a la Fira Loop Barcelona l’any 2017, Joan Morey presentava així COS SOCIAL. Lliçó d’anatomia, una performance per a pantalla, quan aquesta obra es va mostrar al Centre d’Art la Panera de Lleida al 2018. “COS SOCIAL no és ni més ni menys que una lliçó d’anatomia de forma literal: prenent les lliçons d’anatomia del Renaixement i del Barroc com a fil conductor i recreant-la amb unes condicions molt més reflexives, que no mèdiques.
Els espais de manipulació del cos no tenen a veure amb la manipulació i la comprensió del cos des del seu interior, sinó amb el cos, la seva representació i el cos com un element social.” La performance es va realitzar i enregistrar a la Sala Gimbernat de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya, un amfiteatre anatòmic construït a Barcelona el 1762 amb una taula d’autòpsies central i una zona que l’envolta destinada als metges i estudiants espectadors construïda com una composició de cercles totalment circular. Morey destaca “aquesta relació amb els dispositius de vigilància, com seria el panòptic, i també, si anem a la literatura, la podríem relacionar amb els cercles amb què Dant va imaginar l’infern. (…) Un treball que llença una sèrie de reflexions en relació al cos, a la persona, a les situacions que envolten aquest cos i als dispositius de control i vigilància.” Pots veure l’obra a l’exposició de Col·lecció.
Preludi.
Intenció poètica