Núm. 1 — Pensem amb els feminismes...

Son[i]a #254
Griselda Pollock
“Vam haver de crear, entre una història de l’art i un món de l’art completament indiferents a les dones i un moviment de dones completament indiferent a l’art, un espai on poguéssim resoldre-ho.”

Exponent clau del feminisme en les disciplines de la història de l'art i els estudis culturals, Griselda Pollock ens parla sobre la seva participació en els moviments d'alliberament de la dona dels anys 70 a Anglaterra, així com de les confluències entre feminisme i història de l'art.

Son[i]a #236
Raquel Gutiérrez
“El tema de poseu més dones en una estructura de comandament, però no l’altereu, llavors surt el mateix: afegiu-hi dones i barregeu-ho tot.”

La filòsofa, sociòloga i activista Raquel Gutiérrez parla de revisió semàntica i experimentació política, de feminismes populars i lluita de dones, de “política en femení” i del que passa quan el Suma Qamaña (el bon viure) deixa de ser camí i es converteix en model.

Son[i]a #307
Fefa Vila
“La microhistòria d’aquest país encara no s’ha explicat. Ens calen moltes veus. De mares, de veïnes, d’obreres, de transgènere, de transvestits…”

Fefa Vila Nuñez és artivista queer feminista, sociòloga, mare, assagista, docent i diverses coses més. Aquí reflexiona sobre el concepte del queer, com un estat d'estranyament militant en permanent redefinició. Traça també una possible genealogia dels moviments queer, feministes i de dissidència sexual a l'estat espanyol des dels 70.

Núm. 2 — Fem soroll...

AVANT #1
Llorenç Barber
“D’adolescent jo ja coneixia la música nova sense haver-la sentit. Quan tens tretze, catorze o quinze anys i una ànsia per tot allò que és nou, doncs t’ho imagines.”

Des dels primers records musicals de la infantesa fins a les seves teories sobre l'escolta plurifocal, seguim els desenvolupaments de la carrera del músic i campanòleg Llorenç Barber en ordre cronològic.

INTERRUPCIONS #11
Ben Vida
Fenòmens psicoacústics com a material compositiu

Treballant amb objectes sonors psicoacústics com a matèria, el compositor crea peces amb la capacitat de recalibrar l'oïda de l'espectador, emfatitzant no només allò que sentim si no com ho sentim.

SONDES #24
Chris Cutler
“No es concep que una pel·lícula de terror en la qual surtin nens diabòlics o guarderies embruixades no tingui una banda sonora amb un piano de joguina o una capsa de música com a elements principals.”

A SONDES #24, les joguines, caixes de música i globus prenen nous rols en tota mena de composicions contemporànies, pop, partitures i la improvisació jazzística, mentre els compositors exploren fonts acústiques alternatives per a sons estesos no electrònics.

Núm. 3 — Sentim els silencis...

Son[i]a #279
Elisabeth Lebovici
“S’ha de posar en dubte el silenci i la invisibilitat. Parlar és una manera de fer que les coses siguin públiques, és una manera de sortir, és una manera de fer-te extremadament transparent davant d’allò que et passa, dels teus desitjos o les teves pors.”

Silenci = Mort, deia l'eslògan d’ACT UP als 80. La historiadora de l'art, crítica i activista Élisabeth Lebovici reflexiona sobre la crisi de la sida en aquesta dècada i sobre el paper crucial que l'art conceptual i l'activisme van jugar a l'hora de configurar nous paradigmes visuals i afectius que van donar veu a comunitats que la societat capitalista s'esforçava en invisibilitzar.

Son[i]a #250
Kenneth Goldsmith
La bellesa de la respiració

Els budistes Zen insisteixen que durant la meditació hom ha de concentrar-se exclusivament en la respiració i, quan la ment comença a divagar, tornar a pensar-hi. Els artistes d’aquest mix volen fer-nos conscients de la mateixa idea: posant l'accent en la nostra funció corporal més comuna i utilitzant-la com la base per a la seva exploració sonora, revelen una realitat tan còsmica com mundana.

Son[i]a #292
David Levine
“Entenc quan els actors no volen interpretar les meves peces perquè no es dediquen a aquest ofici per ser anònims.”

David Levine treballa des de, amb o cap al teatre, segons es miri. Aquí comparteix els precedents històrics d'allò que ell mateix descriu com a “infiltracions“ en la vida quotidiana. Prop d'una hora conversant sobre realitat i ficció, representació, invisibilitat, bucles i desaparicions de tota mena.

Núm. 4 — Juguem amb el llenguatge...

Son[i]a #247
María Salgado
“El llenguatge és la tecnologia més barata.”

La poetessa María Salgado parla sobre poesia low tech, sincretisme, spoken text, escriptura i oralitat, canals ocupats, virtuts del prefix an, drogues, i la tensió productiva entre les frases en ús al carrer i les que estan guardades als llibres.

WOLMAN, LETTRISM, SOUND POETRY AND BEYOND
Frédéric Acquaviva

El 1950 Gil J Wolman crea la “meganèumia”, poesia de l'alè i el so pur, després de la trobada amb Isidore Isou i la seva adhesió al lletrisme. La seva obra sonora, sovint ignorada, anticipa la poesia sonora i constitueix una de les forces vives de la poesia lletrista.

Son[i]a #275
Roberto Jacoby
“Amb la poesia vaig arribar, finalment, a la desmaterialització. Després de 50 anys de lluitar contra la matèria.”

L’artista argentí Roberto Jacoby obre els seus llibrets de poesia i ens parla d'escriptura, inspiració, saqueig i desmaterialització; de blancs i negres, sofàs-llit, art, política i activismes des del sud.

Núm. 5 — Donem voltes a la crisi sistèmica...

Son[i]a #148
Mark Fisher
“La depressió és un problema polític.”

Mark Fisher va ser un escriptor, professor i teòric britànic. El seu llegat, després de la seva desaparició l’any 2017, continua sent un dels pilars de la teoria contemporània. Vam conversar sobre crisi, insurrecció i la perillosa idea del capitalisme com a únic contenidor concebible.

Son[i]a #276
Kristin Ross
“El problema dels moments passats és que s’han incorporat a aquestes contínues narracions històriques que, generalment, són les narracions de l’estat. De manera que has de treballar força per alliberar de nou aquests moments.”

La professora emèrita de literatura comparada Kristin Ross pensa que no hem d'establir una relació pedagògica amb el passat. La història no ens dóna lliçons. Més aviat ens ofereix un vast arxiu d'idees i experiències que, en entrar en contacte amb la figurabilitat del present, ens poden ajudar a encarar-lo.

Son[i]a #268
Jodi Dean
“Hi ha molta participació en el capitalisme comunicatiu, tothom hi diu la seva, tothom parla de tot en cada moment, i això ha provocat estancaments polítics, una desigualtat extrema i l’auge d’una dreta feixista.”

L’activista i acadèmica Jodi Dean parla sobre el comunisme com un projecte encara latent, sobre el Partit com una forma global escalable, sobre municipalismes distòpics, ecologies anamòrfiques i democràcies liberals.

Núm. 6 — Pensem amb la imatge...

Son[i]a #306
Isaac Julien
“Durant certes crisis polítiques, com la crisi de la sida o els disturbis que van tenir lloc a la Gran Bretanya a principis dels vuitanta, hi va haver una demanda de representació des de les lluites d’una autorepresentació...”

El cineasta i artista Isaac Julien ens parla sobre la necessitat de donar veu i cos a la identitat i el desig dissident negre en l'imaginari audiovisual col·lectiu com una estratègia de desmuntatge del projecte hegemonizant blanc.

FONS ÀUDIO #28
Joan Fontcuberta
“Les formes de censura contemporània ja no consisteixen a eliminar, vedar o prohibir informació, sinó a dissoldre-la en tota una allau de dades absolutament caòtica que fa que allò que és important quedi sepultat.”

L’obra de Joan Fontcuberta pone en dubte la versemblança de la imatge i la seva capacitat per representar i suplantar el món real, i, alhora, qüestionant els límits sempre porosos entre la realitat i la ficció. A Fontcuberta l’interessen les funcions socials de la fotografia, l'ús públic de la imatge, la intoxicació de la informació i els processos de producció i transmissió del coneixement.

Son[i]a #244
Laura Mulvey
“Quan vam llegir Freud vam veure que, tot i els punts cecs, li interessaven les mateixes preguntes que ens interessaven a nosaltres: com es produïa el gènere, quin era el problema del cos femení dins la societat patriarcal...”

Laura Mulvey contextualitza, actualitza i matisa la profunda influència de “Visual Pleasure and Narrative Cinema”, text fundacional de la teoria cinematogràfica feminista i de la seva denúncia de la "mirada masculina" de Hollywood, al mateix temps que obre el debat a la “mirada queer” i “la blancor universal” de Hollywood.

Núm. 7 — Recuperem l'espai radiofònic...

Son[i]a #317
Reni Hofmüller
“Teníem un transmissor de 5 watts de capacitat, de la mida d’un paquet de tabac. L’antena la formaven franges d’alumini encolades a la coberta d’una tenda de campanya i podíem plegar-ho tot per desar-ho en una motxilla petita.”

Als anys 90, n’hi havia prou amb vint minuts perquè les autoritats locals austríaques neutralitzessin qualsevol transmissor de ràdio il·legal. En aquell temps, Reni Hofmüller formava part d'un grup d'activistes que ocupava l'espai electromagnètic amb emissions pirates, emeses cada diumenge des de les muntanyes que envolten la ciutat. Després de breus sessions de 18 minuts, l'equip de Radio Dauerwelle recollia el seu material per a fugir a temps.

Son[i]a #264
Maia Urstad
“Quan defineixes alguna cosa sempre te’n deixes alguna fora. I crec que és una mica problemàtic. L’art sonor podria ser moltes coses diferents.”

L’artista sonora Maia Urstad paral sobre nostàlgia, senyals horàries, de l'AM, FM i DAB, d'arcs i obeliscos, dels sons al fiord, càpsules de temps, de sirenes de boira, d'emissores locals i de cintes perdudes.

INTERRUPCIONS #20
Anna Friz
Les personetes de la ràdio presenten…

L’artista de la transmissió Anna Friz presenta una mescla en forma de collage que explora el mitjà, la morfologia i la taxonomia dels homenets de la ràdio.

Núm. 8 — Toquem el cos i el gest...

Son[i]a #259
Yvonne Rainer
“La dansa desapareix i s’esfuma. Creus que tens la memòria necessària, però no és així. Penses que les teves notes són molt precises, i algunes ho són, però d’altres no. La majoria no ho són.”

La coreògrafa i ballarina Yvonne Rainer sobre el pas del temps, la transferibilitat de la dansa, l'entrenament com a llegat i la descomposició fílmica del cos, així com els girs, salts i ensopegades d'una trajectòria professional desplegada de manera polièdrica durant més de mig segle.

Son[i]a #283
Boris Charmatz
“Com a ballarí, el teu cos acostuma a acabar tatuat amb la signatura del coreògraf amb qui has treballat. Però en realitat el que passa és que vas donar el teu moviment al coreògraf.”

El coreògraf i ballarí Boris Charmatz reflexiona sobre com abordar les estructures de poder dins del camp artístic. També parla de polisèmia, col·lectivitat, comunitats i anticomunitats, pedagogia radical i la relació complexa i inesgotable entre la dansa i la història.

Son[i]a #311
Alma Söderberg
“Deixa que l’orella doni forma a la coreografia.”

Alma Söderberg parla de multiplicitat, d'escolta reduïda i d'escolta profunda, de deixar-se travessar pel ritme, de la veu, del compartir, d’idiorrítmies, d’Anni Albers, de teixir, d'aprendre a esperar i de jugar.

Núm. 9 — Abordem els límits biofísics del planeta...

Son[i]a #263
Emilio Santiago Muiño
“La veritable tasca és assumir una utopística més humil. Una utopística més vinculada, per fer servir una metàfora literària, amb tornar a casa.”

L’acadèmic i activista Emilio Santiago Muiño sobre horts en museus, moviments socials i polítiques públiques, sobre el petroli en la seva condició de substància màgica, sobre reverdiments, ecofascismes, acceleració i decreixement.

Son[i]a #313
Joana Moll
“Quan l’única cosa en què podem pensar per resoldre un moment tan crític és en una altra aplicació, és evident que estem davant d’una gran crisi d’imaginació.”

A través d'una combinació de recerca artística, treball detectivesc i un enfocament gairebé forense del nostre rastre de dades quotidià, el treball de la Joana Moll exposa alguns dels problemes més urgents de la nostra existència digital.

Son[i]a #314
Anja Kanngieser
“Penses de què deu anar la justícia climàtica. De moment consisteix en converses sobre pèrdues i danys. I això, com es podria compensar? Tota una terra desapareguda i els indígenes desplaçats per sempre.”

Anja Kanngieser reflexiona sobre l'escolta expandida, i desmunta les moltes tensions que va acumular el projecte “Climates of listening”, amb el propòsit de partida d'amplificar les lluites aborígens a les illes del Pacífic per l'autodeterminació i l’auto-representació.

Núm. 10 — Desarmem la racialització...

Son[i]a #297
Aura Cumes
“La raça donarà sentit a allò colonial capitalista de la mateixa manera que el sexe ha donat sentit al patriarcat. I els aspectes racials i sexuals s’intersecaran en múltiples jerarquies.”

La investigadora, escriptora y activista Maya Kaqchikel Aura Cumes traça un lúcid recorregut històric a través dels processos colonials, analitzant els mecanismes de submissió, violència i usurpació amb els quals perversament s'ha anat modelant la identitat de l'indi-índia-servent relegat al progrés i benestar de l'home blanc, les seves famílies i el seu capital.

Son[i]a #303
Oyèrónké Oyèwùmi
“La noció de mare soltera, des d’una perspectiva africana, és un oxímoron. Mare i soltera? Una mare no és soltera.”

La professora Oyèrónké Oyèwùmi parla sobre edat, experiència i respecte, desaprensió i acadèmia, despulla i espiritualitat. Assenyala també com l'observació de pràctiques comunitàries provinents de cultures no-occidentals podria constituir un pas indefugible enfront dels desafiaments planetaris del futur.

ALTARS, SUCRE I CENDRES #1
Karo Moret
“Com s’entén la modernitat al voltant d’aquests cossos negres productors d’aquesta dolçor que és el sucre?”

En aquesta mini-sèrie, la investigadora i comissària Lucía Piedra Galarraga, la docent i investigadora Karo Moret i el docent i investigador Diego Falconí parlen sobre anti-colonialitat i anti-racisme des de l’afrodescendència.

L’or no s’associa amb la brutícia. I l’or, com els diamants, és un material exalçat. Té un grau d’abstracció tal que et situa –si el fas servir artísticament– en un nivell encara més elevat.
James Lee Byars