Self-Service

L'atzar i la intervenció de l'artista conformaven per a Mestres Quadreny les bases d'un meticulós sistema creatiu en què aleatorietat i estructura avançaven de la mà i donen lloc a un art innovador, polièdric i avantguardista que es nodreix tant de fonts humanístiques com científiques. En aquest vídeo Mestres Quadreny ens parla sobre els seus referents teòrics i artístics  i ens guia a través de la seva cosmovisió personal pels processos de composició i recepció musical.

Suite Bufa

El novembre del 1966 es va estrenar en el Festival Sigma de Bordeus una peça insòlita i transgressora a mig camí entre l'obra teatral i el concert musical. Era la "Suite bufa" (1966) que havien concebut el compositor Josep Maria Mestres Quadreny i el poeta Joan Brossa per ser interpretada per Carlos Santos (al piano), la cantactriu Anna Ricci i la ballarina Terri Mestres. Als autors els agradava definir-la com una «acció musical».

El Club 49

El Club 49 es va fundar a l'abril del 1949 per un grup d'artistes i intel·lectuals de la societat civil catalana decidits a impulsar les manifestacions culturals més avantguardistes i experimentals del moment. Al llarg de les seves dues dècades llargues d'existència, aquesta associació va impulsar nombroses audicions de música contemporània, de jazz, sessions de cine, teatre, poesia, dansa, conferències i exposicions. En torn al Club 49 s'hi van aglutinar joves creadors de l'art nou català com Joan Brossa, Xavier Miserachs, Pere Portabella, Leopoldo Pomés, Antoni Tàpies o el mateix Mestres Quadreny.

Self Service

"Self-Service" (1973) està composada per quatre grans plans urbans amb indicacions de circulació que actuen com a partitura musical per a un variat repertori d'instruments de vent i percussió. Té una durada indefinida. No té ni principi ni final. I no calen músics professionals per interpretar-la, ja que està concebuda per ser executada pel públic. Amb aquesta peça Mestres Quadreny donava un pas més en el seu camí en la reinvenció dels llenguatges i processos musicals.

Quartet de Catroc

El "Quartet de catroc" és una peça per a dos violins, viola i violoncel que Josep Maria Mestres Quadreny va compondre el 1962, i en què ja s'evidencien moltes de les investigacions metodològiques i estètiques que el compositor va continuar desenvolupant al llarg de la seva carrera. Aquesta partitura gràfica conté tres "moviments" que els músics han d'interpretar a tempos diferents, triats a l'atzar, creant d'aquesta maneta una riquíssima i infinita combinació de textures sonores. El títol de la peça és obra de Joan Brossa, i la seva partitura gràfica va ser inclosa per John Cage en el llibre "Notations" (1969).