Potser no saps que el llit gegantí que et rep quan accedeixes al MACBA conté un al·legat contra totes les guerres. Antoni Tàpies va decidir incorporar un llit de ferro com els que es trobaven als hospitals quan va presentar aquesta instal·lació l’any 1993 a la Biennal de Venècia, mentre el seu país veí, Iugoslàvia, estava en guerra. L’obra va ser premiada amb el Lleó d’Or. Cinc anys després, el 1998, l’artista va integrar tots els elements que no havia pogut utilitzar a Venècia perquè passessin a formar part de l’edifici del MACBA. Recuperem una instal·lació que, des del vestíbul del museu, uneix les tres plantes de l’edifici i s’expandeix cap a la terrassa exterior. Entre els múltiples elements, busca una cadira solitària situada al davant d’un dibuix que suggereix unes ulleres. L’artista va condensar així la necessitat de contemplació o de visió interior com una via per impulsar la pau. D’aquí que, en el moment d’incorporar un títol, optés per un terme japonès que es pot traduir com “despertar sobtat”: Rinzen.

Obres a la Col·lecció d'Antoni Tàpies