Quan, als anys vuitanta, Francesc Torres va arribar a Berlín per fer-hi una estada, s’estava recuperant un conjunt d’escultures prussianes que havien flanquejat l’avinguda de la Victòria, situada al Tiergarten, aquest emblemàtic parc del centre de la ciutat. Les hi havia fet situar el kàiser Wilhem II i més endavant, el nazisme les havia incorporat a la seva escenografia imperial. Els aliats van retirar-les i, tot i que s’havien d’enterrar amb la resta de runes de la ciutat, un conservador d’art estatal va tenir cura que es soterressin prop del castell de Bellevue, residència del president federal d’Alemanya, esperant que un dia fossin recuperades. Avui es troben exposades a la Ciutadella de Spandau. Un document històric que Francesc Torres converteix en una crítica a com la guerra ha acabat contaminant mentalitats, hàbits i dinàmiques socials. Partint d’aquest conjunt escultòric i de l’origen macabra d’esports com el futbol, procedent del ritual celta de disputar a puntades de peu els caps dels enemics morts, Torres ens convida a transitar entre dues fileres de cascs militars i esportius. Una nova avinguda de la Victòria on valors com competitivitat, honor i rivalitat presideixen tant la guerra com l’esport.

OBRES A LA COL·LECCIÓ DE FRANCESC TORRES

DESCOBREIX L'EXPOSICIÓ