Rodes de bicicleta, culleres, segells de goma, tenalles o llumins. Quan la Barcelona olímpica li va fer una comanda per a la ciutat, l’artista suec i un dels pioners del pop Claes Oldenburg va optar per una capsa de llumins quan aquest objecte tan bàsic formava part de la vida quotidiana.

Situada al davant del Pavelló de la República, a la Vall d’Hebron, a la cruïlla entre l’avinguda del Cardenal Vidal i Barraquer i el carrer del Pare Mariana, l’escultura de metacrilat pintat ja forma part de l’imaginari públic de Barcelona. Projectada conjuntament amb la crítica d’art i restauradora holandesa, i parella de l’artista, Coosje van Bruggen, van optar per sobredimensionar un element tan petit com una capsa de llumins per ocupar la via pública. Cinc llumins amb el bastonet de color grog i el cap inflamable de color vermell es dobleguen dinàmicament en diferents direccions. En el seu punt més alt, 22 metres d’alçada, un dels mistos crema amb una flama blava. Alguns llumins, com si haguessin estat arrencats de la base, han estat escampats pel terra. En aquesta obra, dues maquetes de la qual formen part de la Col·lecció MACBA, Oldenburg manté la línia de treball que l’identifica: interpelar, des de l’art, objectes de consum bàsics. Com explica l’artista: “La vista frontal dels Mistos recorda la façana de la catedral de la Sagrada Família d’Antoni Gaudí, mentre que la base recorda els fonaments de l’escultura Chicago Picasso.”

DESCOBREIX L'EXPOSICIÓ

El blau protegeix el blanc de la innocència. El blau s’emporta el negre. El blau és la foscor feta visible.
Derek Jarman