Detall Christian Boltanski "Réserve de Suisses morts", 1991

 

“El que m'interessa i el que he intentat tractar és el que jo anomeno ‘small memory’ o petita memòria. És allò que ens diferencia d'algú altre. La ‘great memory’ o gran memòria la trobem als llibres d'història, però els bocins d'informació que cadascú de nosaltres ha anat acumulant són el que ens fa ser allò que som.” Christian Boltanski, 1996

No han estat víctimes de cap tragèdia col·lectiva ni d’una catàstrofe natural. Són persones difuntes homenatjades per Christian Boltanski en la seva instal·lació de 1991. La mort i el valor de la vida són els gran temes de l’artista, que construeix obres a partir de retrats d’infants o d’adults morts i d’elements tan quotidians com robes, prestatges o làmpades. A l’obra del MACBA, l’artista construeix una reserva de suïssos morts amb més de 2.000 fotografies procedents de la secció de necrològiques d’un diari de la zona de Valois de l’any 1990. Tenen un format de fotografies de passaport i han estat fixades en capses de galetes, sense noms ni cap dada de naixement: la identitat i la memòria contingudes en una sola imatge. En quasi totes, els familiars varen triar una fotografia en què la persona somriu. “Sempre em demano què deuria passar el dia en que es van fer les fotografies. La gent no podria imaginar-se mai que aquella seria la seva última imatge.” (Boltanski, 1993)

 

Jo pinto com si anés caminant pel carrer. Recullo una perla o un crostó de pa; és això el que dono, el que recullo
Joan Miró