Carregant...

Còpies, 2000 - en procés

Instal·lació, Dimensions variables

Oriol Vilanova pertany a una generació d’artistes interessats en la relectura del passat i en els seus processos ideològics, no sempre evidents. Col·lecciona targetes postals comprades en mercats de vell que mostren sales de museus, monuments públics i retrats de militars, entre d’altres, i que li serveixen per plantejar una idea del passat taxonòmica i enciclopèdica però alhora impositiva i jeràrquica. El fet d’utilitzar un recurs tan bàsic com la distància i la repetició i aplicar-la a símbols del triomf que han esdevingut universals, és una pràctica molt eficaç contra el relat unívoc i fal·laç del poder.

Còpies se centra en l’arc de triomf, una icona recurrent i una construcció monumental que serveix per commemorar victòries militars. Vilanova ha col·leccionat 1.181 postals d’arcs de triomf comprades en mercats de vell de tot el món. El mateix autor presenta l’obra com una «col·lecció, agrupació o arxiu» obert que va creixent a mesura que s’hi van incorporant noves postals. Alguns d’aquests arcs ja no existeixen; d’altres encara avui són utilitzats amb orgull per règims no democràtics en què les commemoracions militars continuen formant part de la memòria i el relat col·lectius. La llarga sèrie d’arcs de triomf inventariada per Oriol Vilanova escenifica l’exercici de poder desplegat per la cultura d’Occident amb les seves gestes i victòries. Es tracta d’un model uniformador que s’ha estès en forma de còpia.

La col·lecció de postals funciona a la vegada com un relat sobre la història de la fotografia i de la mirada moderna: des dels seus inicis fins avui, aquesta llarga sèrie d’arcs de triomf mostra com han anat canviant les tècniques fotogràfiques, els formats i els criteris de composició. Cal relacionar aquesta obra amb una altra del mateix artista: John (2012), una escultura de sis portes de fusta entreobertes que dirigeix l'accés i la mirada a Còpies. És una obra minimalista que ens condueix cap al gabinet del col·leccionista. El títol fa referència al conegut col·leccionista anglès John Soane (1753-1837).


Fitxa tècnica

Títol original:
Còpies
Número de registre:
5056
Artista:
Vilanova, Oriol
Data de creació:
2000 - en procés
Any d'adquisició:
2013
Estat:
En restauració
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Instal·lació
Tècnica:
Postals. Materials diversos
Dimensions:
Dimensions variables
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Obra adquirida gràcies a Agrolimen
Copyright:
© Oriol Vilanova
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.


Continguts relacionats

Àudios

Visita comentada a l'obra Còpies (2000-en procés) d'Oriol Vilanova, amb Joan Ramon Resina
Oriol Vilanova recita "Còpies"
27.09.2013
FONS ÀUDIO #23 Oriol Vilanova
12.11.2013
Se suposa que els objectes tenen el caràcter objectiu dels productes industrials. No pretenen representar res més que allò que són. La categorització prèvia de les arts ja no existeix.
Charlotte Posenenske