Carregant...

Constatación de la luz en el piso trece, 1972

Constatació de la llum del sol al pis tretze, 1972
Fotografia, 39,4 x 39,4 cm

Les formes i els problemes geomètrics duran Torres a l’anàlisi de les relacions de proporció en el paisatge urbà en els primers anys de residència als Estats Units. De fet, Torres serà testimoni directe de nombrosos experiments i propostes d’artistes que en aquells anys, d’una banda, fugen del context urbà per a situar les seves obres en la natura (land art) i, de l’altra, tornen tot seguit a la ciutat i a l’interior de la institució per a mostrar-ne els resultats. Són les reaccions al minimalisme que s’acceleren i inclouen el recurs a allò orgànic i l’aparició de material biològic, com podem apreciar en el treball d’artistes com ara Hans Haacke, de manera més accentuada que el mateix Robert Smithson. D’aquí a la consideració de l’art com a entitat fonamentalment política hi ha ben poca distància, com veurem també en el treball de Torres. [...]

La geometria li permet així mateix realitzar una sèrie d’escriptures en el paisatge, com és el cas de Triángulo semioculto por una nube, de 1972, o Pasando de la oscuridad a la luz, de 1973. El caos aparent de la natura conté escletxes d’ordre geomètric que la càmera recull en una sèrie de treballs sobre el paisatge urbà: Triángulo imaginario delimitado por el sol, Constatación de la luz en el piso trece o Statement About the Existence of a Light Triangle on Sheridan and Belmont (1972), són fotografies que identifiquen la presència de formes particulars de llum reflectida en edificis a Nova York.

Durant tots aquests anys en què el llenguatge fa lloc a l’objectivitat a través de la recerca de formes geomètriques i elements biològics, hem assistit al protagonisme del paisatge urbà com a rerefons d’aquestes intervencions i lectures fotogràfiques. Però, a poc a poc, el canvi de referència contextual anunciarà el gir del matemàtic, del científic cap a la presència d’una forma de subjectivitat que precedeix el polític. Perceptual Analysis of three Dimensions (three Points of View) i Geometria orgànica (1973) transporten la recerca sobre les entitats mentals de la geometria a l’interior d’una habitació. Aquestes fotografies, com també Calendario o Sustracción de peso (de un edificio), totes elles de 1973, introdueixen el factor performatiu en aquesta sèrie de treballs. De fet, es pot argumentar que tota fotografia és fruit d’una acció, i que la decisió i execució de qualsevol imatge és ja per si mateixa una acció performativa.

Bartomeu Marí: Francesc Torres, catàleg de l’exposició Da Capo, realitzada al MACBA l’any 2008.


Fitxa tècnica

Títol original:
Constatación de la luz en el piso trece
Número de registre:
1494
Artista:
Torres, Francesc
Data de creació:
1972
Any d'adquisició:
2000
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Fotografia
Tècnica:
Fotografia a les sals de plata
Dimensions:
39,4 x 39,4 cm (alt x ample)
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright:
© Francesc Torres, VEGAP, Barcelona
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.