Carregant...

Rinzen, 1992-1993

Despertar sobtat, 1992-1993
Instal·lació, Mides diverses

Rinzen —paraula japonesa que es pot traduir com a «despertar sobtat»— és una obra significativa d’Antoni Tàpies. L’any 1989, i en el que hauria de ser la darrera intervenció de Tàpies per al teatre, l’artista va situar a escena un llit d’antic hospital, però en escala monumental. Era l’escenografia per a l’obra Johnny va agafar el fusell, de Dalton Trumbo, que es va presentar al Mercat de les Flors de Barcelona. Quatre anys després, al 1993, l’artista va prendre elements d’aquesta escenografia per a convertir-los en la instal·lació que va presentar al Pavelló d’Espanya a la XLV Biennal de Venècia de 1993 i que va ser guardonada amb el Lleó d’Or de Pintura d’aquest certamen. Cinc anys més tard, al 1998, Tàpies va instal·lar l’obra de forma definitiva al MACBA. Si a la Biennal, a causa de les condicions de l’espai, l’artista no va poder exposar tots els elements de l’obra, sí va fer-ho en la instal·lació al MACBA.

Situada en una paret destacada a l’entrada del Museu, uneix les seves plantes com una obra estructural. El mateix Antoni Tàpies va adaptar-la a les condicions espacials del MACBA. Es tracta d’una instal·lació que combina objectes modestos i pobres combinats amb elements pictòrics i escultòrics. Al vestíbul del Museu i a l’alçada del primer pis, un gran llit metàl·lic blanc com d’hospital està fixat a la paret en posició vertical. Cinc somiers de fusta recuperats, mantes de borra de llana i coixins pengen del llit en un fràgil equilibri. A la paret, hi figuren els números 1, 2 i 3. I al vidre de la façana de l’edifici, hi ha pintades creus i el títol de l’obra en caràcters grossos. Aquest conjunt d’elements dialoga amb una pintura situada al davant: Dissabte, un quatríptic matèric quasi monocrom (de color terrós) amb creus als extrems i les paraules «dissabte» i «sàbat» desdibuixades a la base. La resta de l’obra consisteix en un grup de deu cadires de ferro pintades de blanc col·locades en filera a la terrassa exterior del Museu. Es presenten enllaçades per una estructura de metall negre i amb diverses creus, un dels símbols més utilitzats per l’artista. Completa l’obra una cadira solitària situada al davant d’un dibuix que suggereix unes ulleres, símbol de la visió i la contemplació.

La simbologia de l’obra es complexa. Quan es va presentar l’obra a Venècia l’any 1993, el país veí era en plena guerra de Bòsnia. La presència d’un llit d’hospital i dels somiers, com a símbol d’inestabilitat i fragilitat, era una al·lusió a la guerra. Però l’obra també parteix d’un record d’infantesa que va impactar l’artista. L’any 1929, en una barraca de fira, una atracció feia bolcar una dona estirada en un llit quan algú encertava la diana amb una escopeta d’aire comprimit. L’obra no només conté un missatge contra la barbàrie de la guerra, «té altres intencions, com ara convidar a la concentració per arribar a un coneixement més profund de la realitat». Rinzen és, en definitiva, una obra complexa que remet a la meditació i a la visió interior.


Fitxa tècnica

Títol original:
Rinzen
Número de registre:
1461
Artista:
Tàpies, Antoni
Data de creació:
1992-1993
Any d'adquisició:
1998
Estat:
En exposició
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Instal·lació
Tècnica:
Materials diversos
Dimensions:
Mides diverses
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Donació Fundación Repsol
Copyright:
© Comissió Tàpies, VEGAP, Barcelona
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.