La imatge de l’obra no està disponible on-line.

3 punts 2
, 1972

Fotografia, 60,8 x 66,3 cm

Crec que, d'alguna manera, estem reproduint gestos que fa molts anys tenien una aplicació concreta. Avui, un artista pot agafar un ganivet i tallar l'aigua d'un llac. Tal vegada, fa molt temps, un curandero fes exactament el mateix gest, o el mateix ritual, amb la intenció pràctica d'aconseguir que plogués. Una "idea artística" només pot comunicar-se mitjançant una "peça artística". I justament aquest "element artístic i la seva comunicació subconscient" és el que més m'interessa.


Àngels Ribé no concep l'art com a objecte, sinó com a experiència.

Tot i que el seu accés a la pràctica artística va ser a través de l'escultura, en els treballs posteriors a 1969 va abandonar l'escultura formal per desplaçar-se cap a l'àmbit de les accions enteses com a experiències amb la natura i el cos. En les seves primeres obres, prenia elements com l'escuma de sabó, l'aigua o la llum per experimentar la seva condició física i copsar el gest escultòric de les forces naturals. En aquest sentit, destaquen les obres de 1969 Intersecció de llum, Intersecció d'onada i Intersecció de pluja. Ribé hi crea interseccions situant elements mínims com un vidre o un fil de niló en contextos naturals com el bosc o el mar i deixa que hi actuïn factors aleatoris i transitoris: el vent, la pluja, el pas del temps... El resultat és un treball experimental que posa en evidència allò que està ocult i que habitualment passa desapercebut en fets quotidians.

En les accions següents, ja de principis de 1970, l'artista manté la relació amb elements naturals i amb les seves transformacions, però ara hi incorpora el propi cos. Sovint utilitza el cos com a vehicle per indagar en la condició geomètrica de l'espai i en la manera en què aquest és pensable matemàticament. En aquesta etapa destaquen diversos treballs titulats 3 punts, realitzats entre 1970 i 1973. Com el títol mateix indica, són treballs entorn de diferents variants del triangle, la figura més simple que uneix tres punts i una de les mesures bàsiques del món.

A 3 punts 1, un cordill tensat entre dos punts a la paret projecta una ombra d'un triangle equilàter damunt l'angle d'intersecció de dues parets. A 3 punts 2, l'artista va una mica més enllà: és el seu cos qui forma el costat perpendicular d'un triangle rectangle i la seva ombra n'és la base. I finalment, a l'obra 3 punts 3, Ribé torna a fer servir el seu cos contra una paret en blanc i, amb l’ajut d’un cordill, traça diferents figures triangulars a mesura que es desplaça en l'espai i en el temps. "La creació d'una variació isomètrica de models de triangles, transformant-se la mateixa artista en alçada, es projectava amb la intervenció de la seva ombra a la base i, amb un segment de fusta, un cantó que tancava la forma de la figura geomètrica escollida, la qual, pel seu moviment, anava passant consecutivament de l'angle recte a l'isòsceles, fins a cobrir tot l'espectre de possibilitats geomètriques." (Maria Josep Balsach: "Àngels Ribé", Barcelona-Paris-New York. El camí de dotze artistes catalans, 1960-1980. Barcelona: Generalitat de Catalunya, 1985 [cat. exp.

3 punts no són les úniques obres en què Ribé experimenta amb la geometria. A Invisible Geometry 3, l'artista crea una figura en l'espai amb el sol recorregut de la seva mirada. I en una de les seves accions més conegudes, Six Possibilities of Occupying a Given Space, desplega els dits de la mà d'un en un al damunt d'una superfície plana, explotant les idees de seqüència, ritme i acte cognitiu. La mateixa artista explicava en el catàleg de l'exposició col·lectiva Nature into Art, celebrada a Chicago el 1973: "La meva intenció en aquesta sèrie de treballs és apropar-me a la natura i als fenòmens físics. Tenen a veure amb la percepció, alguns intenten aconseguir informació nova, altres recreen artificialment les lleis físiques.


Fitxa tècnica

Títol original:
3 punts 2
Número de registre:
1491
Artista:
Ribé, Àngels
Data de creació:
1972
Any d'adquisició:
2000
Estat:
En exposició
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Fotografia
Tècnica:
Fotografia a les sals de plata
Dimensions:
60,8 x 66,3 cm (ancho x alto)
Sala:
Edifici Meier, Planta 1, Sala 6
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Obra adquirida gràcies a Dinath de Grandi de Grijalbo
Copyright:
© Àngels Ribé
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites informació específica sobre l’obra o l’artista, ens pots contactar a colleccio [at] macba.cat i/o visitar la biblioteca del MACBA.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

Visita la mostra permanent
Mostra permanent

Continguts relacionats

Vídeos

Àudios

FONS ÀUDIO #13 Àngels Ribé
03.02.2012
L’artista s’ha d’enfrontar al que és desconegut amb un tarannà positiu i clavar-hi queixalada sense por
Eduardo Chillida