La imatge de l’obra no està disponible on-line.

Composizione, 1952

Composició, 1952
Pintura, 70 x 110 cm

Dins l’extensa trajectòria productiva de Carol Rama, que s’allarga durant quasi set dècades (1936-2006), Composizione forma part de les obres desenvolupades al començament dels anys cinquanta. Després d’un primer accés a la pintura mitjançant la figuració –una figuració carnal i sensual i alhora d’una violència i una intensitat poc habituals–, Rama va apropar-se a l’abstracció geomètrica. La geometrització de la seva obra va servir-li per allunyar-se d’una obra figurativa que li havia suposat la censura per part del govern de Mussolini. Després que el govern italià va retirar les seves obres per “indecents” o “obscenes” de l’exposició de Torí l’any 1945, Rama renuncia a signar amb el seu nom complet (Olga Carolina Rama) i comença a signar com a Carol Rama. L’artista entén la censura de la seva primera exposició com un advertiment o una “invitació” a abandonar el jo conflictiu dels motius figuratius i passar al que, en paraules seves, anomena la “guerra abstracta”. L’artista es val del rigor geomètric inspirat en el Movimento Arte Concreta (MAC) per tal de “donar un cert ordre” i “limitar l’excés de llibertat”, segons la seves pròpies paraules.

Dins de la pintura abstracta, el concretisme va ser una tendència desenvolupada essencialment arran del text de l’artista neerlandès Theo van Doesburg de 1930, Manifest d’art concret. Aquesta forma d’entendre l’abstracció, alliberada de tota referència als fets, va quallar especialment al nord d’Itàlia i a França durant els anys quaranta i cinquanta. L’art concret prioritza la forma davant del color, que acostuma a ser pla, entenent que tant l’un com l’altre ja suposen una realitat prou concreta i específica.

En aquest context, i entre el 1951 i el 1954, Carol Rama elabora una sèrie de quadres amb el nom de Composizione, on desplega diferents geometries de colors plans i foscos. Si bé en algunes obres dels anys 1953 i 1954 les geometries ja han estat traçades amb una línia més gestual i els colors guanyen en expressivitat, les obres del 1952 i els inicis del 1953 es construeixen com geometries pures. L’obra del MACBA, Composizione (1953), forma part d’aquestes últimes, amb una gran cos geomètric que es desplega elaborat amb un mosaic de petites geometries de colors plans. El concretisme, l’únic moment en què Carol Rama s’adscriu a un moviment col·lectiu, li serveix per depurar la seva obra i allunyar-se d’una figuració conflictiva. Tot i així, haurà estat un fet puntual en una llarga trajectòria ja que, a mitjan anys cinquanta, Rama s’allunya de la geometria per tornar a la seva singular figuració.


Fitxa tècnica

Títol original:
Composizione
Número de registre:
5076
Artista:
Rama, Carol
Data de creació:
1952
Any d'adquisició:
2013
Estat:
En exposició
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Pintura
Tècnica:
Oli sobre tela
Dimensions:
70 x 110 cm (alt x ample)
Sala:
Edifici Meier, Planta 1, Sales 3 i 4
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Obra adquirida gràcies a Freixenet
Copyright:
© Carol Rama
Recursos d'accessibilitat:
No

Recursos d'accessibilitat
Audiodescripció

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

M’agrada treballar amb allò que s’acostuma a dir "herència cultural", però els materials que faig servir són molt banals, com clixés, com blocs de sucre, portes, cuscús, catifes, documents oficials.
Latifa Echakhch