Carregant...

Scratching onThings I Could Disavow: Index XXVI _ Red, 2011

Furgar sobre coses que jo, potser, rebutjaria: Índex XXVI - Vermell, 2011
Instal·lació, Dimensions variables

Aquesta obra forma part d’un projecte de llarga durada iniciat l’any 2007, A History of Modern and Contemporary Arab Art, que inclou instal·lacions multimèdia, escultures i fotografies organitzades en seccions o índexs. El projecte explora les noves estructures emergents en l’àmbit de les arts visuals a l’Orient Mitjà, i en concret al Golf Pèrsic, després de les guerres civils que s’allargaren entre 1975 i 1990. El mateix Walid Raad el presenta així: «El 2007, vaig iniciar un projecte artístic sobre la història de l’art en el món àrab. La meva intenció era desxifrar la construcció recent de grans estructures per a les arts visuals en el món àrab. Aquestes estructures, situades en escenaris que han presenciat els llargs conflictes geopolítics, econòmics, socials i militars que han consumit la zona en les darreres dècades, configuren una base rica i alhora espinosa per al treball creatiu. Les obres d’art i els relats que presento en aquest projecte van prendre forma en les trobades en aquest context amb individus, institucions, economies, conceptes i formes» (www.scratchingonthings.com).

Si en contextos europeus, americans i asiàtics, l’art ha passat a ser una peça significativa en l’engranatge del creixement econòmic, cal veure com aquest fet encaixa en el mon àrab. Per a la seva base teòrica, Walid Raad manlleva la reflexió sobre l’oblit de la tradició d’un dels seus referents, l’assagista, teòric de cinema i artista de vídeo libanès Jalal Toufic. A History of Modern and Contemporary Arab Art incorpora fotografies, catàlegs de festivals i de galeries, publicacions d’art, propostes de museus, un índex d’artistes i dades heterogènies sobre el mercat de l’art a l’Orient Mitjà sobre una paret blanca que simula un mur trencat. La primera presentació del projecte es va fer el 2008 a la galeria Sfeir-Semler de Beirut. Després, diferents seccions i instal·lacions de l’obra s’han presentat a Hamburg, Nova York, Londres, Como, Los Angeles, París, Sharjah (Emirats Àrabs), Brussel3les, Berlín, Viena i Kassel (Alemanya).

La instal·lació del MACBA presenta pintors i escultors que van treballar al Líban durant el segle XX. A History of Modern and Contemporary Arab Art: Part I_ Chapter 1 (Beirut, 1992-2005): Index XXVI, Artists, Broken Wall-Johnny Tahhan conté els noms de més de 950 artistes de Beirut en els darrers cent anys. Els noms s’han imprès en vinils blancs sobre una paret blanca en una llarga línia recta de 22 metres. Al damunt, Raad hi situa un collage amb retalls de premsa de l’època on apareixen alguns artistes i altres elements, amb un èmfasi especial en Jean Tafan o Johnny Tahhan (nascut a Egipte el 1930 i mort a Beirut el 1989), com ja indica el títol de la instal·lació. Raad incorpora cartes signades per aquest artista, que va viure molts anys en cadira de rodes, il·lustracions recuperades, retalls de diari, diapositives d’obres seves i altres elements. En color vermell i grafia aràbiga, hi ha escrit Jean Tafan.

Pel que fa a la relació de noms que recorre la paret, el fet d’haver-los imprès en color blanc sobre blanc fa que, formalment, els noms apareguin i desapareguin del mur i, conceptualment, remeten a una suposada comunicació telepàtica amb la informació que ens arriba del passat. Walid Raad explica que els artistes dels darrers cent anys li han estat enviant, per telepatia, aquests noms.


Fitxa tècnica

Títol original:
Scratching onThings I Could Disavow: Index XXVI _ Red
Número de registre:
5071
Artista:
Raad, Walid
Data de creació:
2011
Any d'adquisició:
2013
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Instal·lació
Tècnica:
Materials diversos sobre paret de guix i fusta
Dimensions:
Dimensions variables
Número d'edició:
Edició de 3 + 1 P.A.
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Obra adquirida gràcies a Reig Capital
Copyright:
© Walid Raad
Recursos d'accessibilitat:

Recursos d'accessibilitat
Làmina en relleu
Text en braille

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

Una mateixa imatge pot ser testimoni, alhora, del passat i anticipar un futur previsible.
Ignasi Aballí