Carregant...

Elaboración de cuarenta piezas rectangulares para la construcción de un piso, 2008

Elaboració de quaranta peces rectangulars per a la construcció d'un paviment, 2008

Adrian Melis reflexiona sobre els límits i les contradiccions del sistema de producció socialista del seu país d’origen, Cuba. Les seves instal·lacions i projeccions aborden la improductivitat, les estructures laborals deficients i l’absència de rendiment en el treball. L’artista contraposa aquest sistema a d’altres models mundials de producció posant en evidència les diferències entre un àmbit social i polític i un altre.

Resultat de la manca de materials per a produir, a Cuba el treballadors d’un establiment de construcció estatal passen les hores sense fer res a l’espera que acabi la seva jornada laboral.

«Aprofitant aquest temps paralitzat, m’interessava donar vida a la fàbrica, generar una nova forma de moviment en aquest cas de caràcter virtual, aparent», explica l’artista. L’artista va demanar als treballadors que reproduissin de forma gutural els sons habituals d’una jornada productiva en condicions normals. Cadascun dels treballadors va estar imitant durant la seva jornada laboral, des de les vuit del matí fins a les cinc de la tarda, els sorolls que s’escolten quan l’empresa produeix peces rectangulars que s’utilitzen en la construcció dels terres dels edificis. Elaboración de cuarenta piezas rectangulares para la construcción de un piso (2008) consisteix en l’enregistrament visual d’aquesta acció productiva. Si bé els treballadors no es veuen, s’hi escolten els sons de la formigonera, les pales, els camions, els carretons i altres sorolls habituals en una empresa constructora.
Momentos que marcaron el mundo forma part també de la Col·lecció MACBA. Es tracta de tres vídeos d’entre 2 i 5 minuts cadascun entorn de moments destacats de la història mundial recent. En cadascun d’ells, l’artista ha sobreposat les imatges d’un moment de la història amb el so d’un altre moment diferent. Momentos que marcaron el mundo I. Havana-Berlín (2012) mostra un carrer de l’Havana mentre s’escolta el so de la retransmissió en directe a la cadena nord-americana CNN de la caiguda del mur de Berlín la tardor de 1989. Mentre en un punt del planeta un sistema ideològic s’enfonsa; en un altre, el mateix sistema segueix condicionant la vida dels seus habitants. Momentos que marcaron el mundo II. Primavera Sound (2012) reprodueix imatges d’un dels esdeveniments musicals més destacat de Barcelona, el Primavera Sound, i, simultàniament, el so de les grans manifestacions de protesta que es van viure als carrers d’aquesta ciutat la primavera de 2011 i que es coneixen com el moviment 15M. Les imatges del públic al festival es visionen en paral·lel als crits dels manifestants contra les elevades xifres d’atur del país i les sirenes dels furgons policials. Momentos que marcaron el mundo III. The East is Red (2013) mostra els neons dels carrers de la Xina contemporània mentre s’escolta un extracte de The East is Red, l’himne de la Revolució Cultural xinesa dels anys seixanta, interpretat per Raúl Castro el 2008.

Fitxa tècnica

Títol original:
Elaboración de cuarenta piezas rectangulares para la construcción de un piso
Número de registre:
5020
Artista:
Melis, Adrian
Data de creació:
2008
Any d'adquisició:
2012
Fons:
col·lecció macba. fundació macba
Tipus d'objecte:
Mèdia
Tècnica:
Vídeo monocanal, color, so, 5 min 20 s
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit Álvaro López de Lamadrid
Copyright:
© Adrian Melis
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.


Continguts relacionats

Vídeos

Àudios

FONS ÀUDIO #41 Adrian Melis
30.05.2016
Reconstituir el desordre d’una possible ciutat. Utilitzar la maqueta no com un element de projecte sinó com una representació d’alguna cosa que ja existeix.
Jordi Colomer