Carregant...

Film Script (La manipulación del mensaje)
, 1972

Film Script (La manipulació del missatge), 1972

Ja als anys setanta, l'obra experimental de David Lamelas es va avançar a la fusió entre cinema i art visual. Les seves pel·lícules i instal·lacions fílmiques subvertien les convencions narratives del cinema amb formes documentals i experimentals. Plantejada com una projecció múltiple, Film Script (La manipulació del missatge) combina la projecció cinematogràfica i la de diapositives. Com el mateix títol indica, va ser concebuda com un guió cinematogràfic a través del qual es posa en evidència la inevitable construcció i manipulació del missatge per part del mateix cinema.

Lamelas es val d'un recurs formal tan senzill com seqüenciar de forma diferent un mateix conjunt d'imatges, en aquest cas un encadenament d'escenes banals amb aparença de thriller centrades en el trajecte quotidià d'una dona. David Lamelas tenia una estreta amistat amb el galerista Nigel Greenwood, qui en els anys setanta, des de la seva galeria a Londres, va donar suport a artistes conceptuals emergents. Film Script (La manipulació del missatge) es va presentar per primera vegada el 1972 en aquesta galeria. La protagonista de la pel·lícula va ser l'assistent del galerista, Lynda Morris.

Una dona avança per un camí, entra en un cotxe i en surt al cap d'una estona per accedir a un edifici. A través d'un passadís, arriba a un apartament poc moblat. Un cop allà, mira per la finestra, s'asseu en un escriptori, fulleja uns papers, fuma una cigarreta i tomba un got d'aigua. Mentre eixuga l'aigua, sona el telèfon i ella respon. Després de parlar, recull les seves coses, surt del pis i es gira cap a la càmera que l'ha estat seguint. Mentre la pel·lícula projecta aquesta seqüència d'escenes sense deixar clar si es tracta d'una ficció o d'un documental, els projectors de diapositives mostren les imatges ordenades de manera diferent. Juntament amb la seqüència de cinema, i com a imatges fixes, es produeixen tres ordenacions de l'acció. Si bé tots tres projectors emeten el mateix nombre d'imatges –60– en un d'ells es mostren en el mateix ordre que a la pel·lícula però com una successió d'imatges fixes. En un altre es projecten només dues escenes però en un altre ordre. I el tercer suprimeix una escena sencera i mostra moments destacats de la resta d'escenes o accions. Tot i tractar-se de les mateixes imatges, el recurs formal de seqüenciar-les d'una altra manera, genera narracions múltiples i té la capacitat de crear o esborrar significats. Durant deu minuts i en silenci, es projecten relats paral·lels que deixen en mans de l'espectador la responsabilitat de decidir què accepta, què reconstrueix i què obvia. El dispositiu de l'alternança no genera canvis substancials però sí inflexions sobre la causalitat o la perspectiva: una imatge pot donar prioritat a la dona, una altra al telèfon... Si bé la història és irrellevant, la mediació d'imatges que s'hi mostra i l'organització temporal del procés és transcendent, fet que posa sobre la taula el potencial manipulador del cinema. Lamelas va escriure: "Es tracta de mostrar com qualsevol fet pot ser manipulat amb una pel·lícula, fruit de la censura, de finalitats comercials o de manipulacions polítiques, per exemple". (Lamelas, David: A New Refutation of Time. Rotterdam i Munic: Witte de With, Kunstverein München i Richter Verlag, 1997, p. 86 [cat. exp.]).


Fitxa tècnica

Títol original:
Film Script (La manipulación del mensaje)
Número de registre:
2485
Artista:
Lamelas, David
Data de creació:
1972
Any d'adquisició:
2004
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Instal·lació
Tècnica:
Pel·lícula 8 mm transferida a 16mm, color, sense so, projecció contínua i triple projecció de diapositives
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright:
© David Lamelas
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites informació específica sobre l’obra o l’artista, ens pots contactar a colleccio [at] macba.cat i/o visitar la biblioteca del MACBA.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

Entrar en un museu és una cosa que comença a casa, en un avió, en un tuit
Mark Wigley