La imatge de l’obra no està disponible on-line.

El día que me quieras, 1990

El dia que m'estimis, 1990
Instal·lació, Mides diverses

Tot i que Alfredo Jaar havia viatjat sovint a Espanya, El día que me quieras –títol procedent d’un conegut tango del compositor argentí Carlos Gardel– va ser el primer projecte pensat específicament per a aquest país, i va ser realitzat per a l’exposició To be or not to be, presentada al Centre d’Art Santa Mònica el 1990. Com havia fet també durant els anys vuitanta, Jaar va utilitzar caixes de llum, transparències i miralls per explorar la relació entre el context llatinoamericà i el seu reflex en el que en aquells anys s’acostumava a designar com la «mare pàtria». El Xile d’aquells anys vivia la dictadura de Pinochet, mentre que a Espanya es podien llegir veus nostàlgiques del franquisme a la premsa conservadora que elogiaven Pinochet per haver sabut convertir el seu país en líder econòmic de l’Amèrica Llatina. Jaar va considerar especialment preocupant aquest paral·lelisme.

La instal·lació consta de cinc mòduls. Cada mòdul consisteix en una caixa de llum a doble cara situada prop de la paret i un mirall fixat a la paret. En un primer moment, l’espectador veu la part frontal de la caixa, on hi ha un text i una imatge. Quan, en un segon moment, s’apropa a la caixa, accedeix al seu revers (a la cara que queda a tocar de la paret), reflectit al mirall de la paret. Les imatges frontals mostren Franco d’uniforme mesurant una distància en una esfera terrestre i vestit amb roba de carrer i amb una càmera a la mà. Cada imatge s’acompanya d’un detall de les seves mans. Ordenades per parelles, a cada caixa de llum es pot llegir una part del títol de l’obra. La cinquena caixa de llum és fosca, no mostra cap imatge, amb excepció de les tres primeres paraules del títol.

Veure el revers de les caixes de llum demana una certa proximitat física i un compromís corporal; les imatges que l’espectador veu reflectides al mirall són símbols nacionals o polítics: la bandera espanyola, el símbol franquista, la bandera la xilena... però també protestes civils contra Pinochet, el dictador fent un petó a una dona i una imatge d’ell davant les tropes, tal com solia fer Hitler.

Seguint una estratègia habitual, Jaar sedueix els visitants amb les fotografies frontals d’un Franco humanitzat. Distrets per l’amnèsia històrica, se’ls aboca de manera sobtada als fets, irrevocables, de la dictadura. El paral·lelisme entre un dictador i un altre és també significatiu, així com l’al·lusió a com les tecnologies i els mitjans es posen al servei del poder per codificar la informació i configurar les nostres imatges i relats sobre la història. Amb motiu de la presentació de l’obra a Barcelona, el mateix Alfredo Jaar va escriure: «Estas obras seducen primero y enseguida fuerzan a comprometerse físicamente para poder ver: se produce entonces un contacto íntimo con la segunda imagen. El proceso entonces es de negación y descubrimiento, público y privado, permitido y prohibido. Esta dualidad me permite crear una tensión entre dos realidades a veces opuestas, a veces complementarias. En este primer proyecto en España quiero explorar la posible relación entre el carácter latino-americano que invita, acepta y aplaude al dictador militar y su “equivalente” o “espejo” en España, la madre-patria.»


Fitxa tècnica

Títol original:
El día que me quieras
Número de registre:
0465
Artista:
Jaar, Alfredo
Data de creació:
1990
Any d'adquisició:
1997
Fons:
Col·lecció MACBA. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya
Tipus d'objecte:
Instal·lació
Tècnica:
Fotografia cromogènica, alumini, miralls i fusta
Dimensions:
Mides diverses
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya. Col·lecció Nacional d'Art
Copyright:
© Alfredo Jaar, VEGAP, Barcelona
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

La sang de la sensibilitat és blava / Em consagro per tal / De trobar-ne l’expressió més perfecta.
Derek Jarman