Carregant...

Hypergraphie, polylogue, 1964 (1988)

Hipergrafia, polylogue, 1964 (1988)
Obra gràfica (edicions), 108 x 150 x 3 cm

Isidore Isou va arribar a París al final de la Segona Guerra Mundial definint-se com a «lletrista», moviment del qual inicialment n'era l'únic membre. A poc a poc, el moviment lletrista va anar creixent en número, i l'any 1950 comptava, entre molts d'altres, amb Maurice Lemaitre, Jean-Louis Brau, Gil J Wolman, François Dufrene i Guy Debord, que s'hi va unir l'any 1951.1 El lletrisme, també conegut com a hypergraphie, i super-écriture, tenia les seves arrels teòriques en el dadaisme i el surrealisme, i proclamava una renovació de les arts. La primera manifestació pública del nou moviment artístic va tenir lloc el gener del 1946 a les Societés Savantes, on Isou va llegir els seus poemes en veu alta. L'any següent, Gallimard va publicar la seva Introduction à une Nouvelle Poésie et à une Nouvelle Musique. A partir d'aquell moment, Isou va seguir publicant molts llibres en els quals comunicava el seu desig de transformar radicalment la societat, aplicant les seves teories a tots els camps de l'art i la cultura, sobretot a la poesia, el cinema, la pintura i la teoria política. En conjunt, va arribar a publicar més de 200 llibres, que incloïen les seves escriptures «hipergràfiques», imatges «metagràfiques», obres de teatre, assajos teòrics, polèmiques, etc.

En el camp plàstic, el lletrisme es basa en la fusió d'imatge i paraula. L'ús plàstic de la lletra no ha de significar res més que el signe en si mateix, transcendint les convencions tradicionals de significat en destacar la forma de la lletra per sobre de la seva representació. Isou va concebre el lletrisme com a fonamentalment diferent dels moviments precedents, ja que representava un desplaçament total de la figuració i l'abstracció a l'ús plàstic del símbol de lletres o signes. Si bé Isou reconeixia que alguns artistes relacionats amb la Bauhaus i el cubisme i artistes com Marcel Duchamp s'havien apropat a qualitats del lletrisme, va declarar que aquests vacil·laven en sotmetre les lletres a certes funcions i carregar-les de significat, en lloc d'atorgar-los independència i permetre que es convertissin en forma pura. Com va escriure Isou l'any 1961, «l'important no era introduir lletres a la pintura, sinó reduir el quadre sencer a lletres, o més aviat, a l'ordre de les lletres».2

1Un any més tard, el 1952, Guy Debord es va separar del grup i va fundar la Internacional Lletrista. Després, va fundar el moviment situacionista. color="#999999">

2Isidore Isou: Le Lettrisme et l'Hypergraphie dans la Peinture et la Sculpture Contemporaines, Poésie Nouvelle, Numéro Spécial 3 (juliol– agost–setembre 1961). color="#999999">


Fitxa tècnica

Títol original:
Hypergraphie, polylogue
Número de registre:
3564
Artista:
Isou, Isidore
Data de creació:
1964 (1988)
Any d'adquisició:
2009
Fons:
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA
Tipus d'objecte:
Obra gràfica (edicions)
Tècnica:
Tinta impresa sobre tela
Dimensions:
108 x 150 x 3 cm (alt x ample x fons)
Número d'edició:
Ed. 53/60
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA
Copyright:
© Isidore Isou, VEGAP, Barcelona
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

El blau protegeix el blanc de la innocència. El blau s’emporta el negre. El blau és la foscor feta visible.
Derek Jarman