Carregant...

Modelo ocular, 2006

Model ocular, 2006
Instal·lació, Dimensions variables

Construïda com una càmera obscura, Eye Model (Model ocular, 2006) és una instal·lació que recrea un experiment sobre òptica de René Descartes, un dels pares de la filosofia moderna, plantejat a l’assaig de 1637 Discurs del mètode, diòptrica, meteoros i geometria. Si en aquest text, el filòsof i físic parla de «les imatges que es formen en el fons de l’ull», Gusmão i Paiva materialitzen, de forma literal, la hipòtesi cartesiana sobre la visió humana.

Eye Model materialitza l’experiment d’un ull que està en observació. Consisteix en un mecanisme situat en una taula i en un espai fosc. Damunt la taula hi ha dos suports verticals molt fins que sostenen al seu extrem superior dos elements, com si estiguessin suspesos a l’aire: la clova trencada d’un ou d’estruç i una lent. Al costat de la taula, penjant del sostre, hi ha un altre ou d’estruç sencer. Un focus il·lumina estratègicament la instal·lació: la imatge de l’ou sencer és projectada per la lent a l’interior de l’ou trencat.

Descartes explica que els objectes que observem imprimeixen en el fons de l’ull imatges perfectes. Escriu: «Comparant-les amb les que es produeixen en una cambra quan, estant totalment tancada, amb excepció d’un sol orifici, i situant davant d’aquest un vidre amb forma de petita lent, es col·loca una tela blanca a certa distància, sobre la qual la llum, procedent dels objectes exteriors, forma les seves imatges.» I tot seguit aclareix: «La cambra equival a l’ull, l’orifici a la pupil·la, el vidre a l’humor cristal·lí o més aviat a totes les parts del mateix que produeixen refracció i la tela blanca a la pell interior, formada per les extremitats del nervi òptic.» En l’Eye model de Gusmão i Paiva, la cambra fosca és l’ull humà. La lent funciona com el cristal·lí, permet enfocar l’objecte a distàncies diferents. Una closca d’ou d’estruç trencada fa de retina i l’altre ou és l’objecte que s’hi reflecteix a través del cristal·lí conformant una imatge perfecta.

L’obra té alhora una doble dimensió: filosòfica i simbòlica. Respecte a la primera, i com apunten els seus autors, la visió humana conté un paral·lelisme amb el coneixement filosòfic, ja que l’activitat de l’ull que mira és com la del filòsof: la producció de veritats. Així com l’ull obté una imatge de les coses partint de la màquina visual, la raó és l’eina que té l’enteniment humà per tenir una imatge global del món. I en sentit simbòlic, si l’ou és símbol de fertilitat i de l’origen de la creació, a la instal·lació funciona com el sol en la coneguda analogia de Plató sobre el coneixement humà: un astre font de coneixement i de veritat.

Gusmão i Paiva tenen una gran habilitat per convertir conceptes i plantejaments plenament teòrics en imatges. Si bé en altres obres convoquen concepcions de l’univers com la dels primers filòsofs grecs o l’animisme, en aquesta executen amb precisió literal un experiment propi del moment de naixement de la ciència moderna. Des del punt de vista formal, incorporen recursos habituals en les seves instal·lacions com el joc d’ombres i els reflexes, de manera que es mantenen en l’àmbit de la metàfora i l’analogia. Els artistes transformen l'espai expositiu en una mena de laboratori d'alquímia que transmuta la cerca racional i tecnològica del coneixement cap a una percepció més propera al mite i la màgia.


Fitxa tècnica

Títol original:
Modelo ocular
Número de registre:
5093
Artista:
Gusmão, João Maria & Paiva, Pedro
Data de creació:
2006
Any d'adquisició:
2013
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Instal·lació
Tècnica:
Sistema de cambra obscura amb taula de fusta, ous d'estruç, lents i focus
Dimensions:
Dimensions variables
Número d'edició:
Ed. 2/3 + 1 P.A. + edició especial
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Obra adquirida gràcies a Fundació Puig
Copyright:
© João Maria Gusmão + Pedro Paiva
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.