Carregant...

L'Adaptation manifeste, 2008

L'adaptació manifesta, 2008

La lectura, les biblioteques, els arxius, el cinema i l’univers de la dramatúrgia configuren un conjunt heterodox de materials a partir dels quals Aurélien Froment construeix les seves propostes. En aquest cas, revisita, des del cinema, el tòpic pictòric de la figura de la lectora. Com accedir a l’acte íntim de la lectura? Com compartir el viatge privat que suposa l’acte lector? L'Adaptation manifeste (2008) pren com a punt de partida una successió de seqüències cinematogràfiques amb personatges que llegeixen en diferents posicions, extretes de pel·lícules de ficció com La Chinoise de Jean-Luc Godard (1967), Fahrenheit 451 de François Truffaut (1966) o Ghost Dog de Jim Jarmusch (1999). Froment va demanar a l’actriu francesa Karine Lazard que recrés les escenes lectores de diferents pel·lícules, que havien estat interpretades per Brigitte Bardot (Le Mépris, 1963), Julianne Moore (The Hours, 2002) o Oskar Werner (Fahrenheit 451, 1966), entre d’altres. Totes les situacions són recreades per la mateixa actriu en un ambient blanc, sobri, sense decoració i amb un llibre gris com a únic complement. L'obra constitueix un repertori de la figura del lector en les pel·lícules de ficció: els gestos, mirades i actituds del lector llisquen d'una pel·lícula a una altra en una indagació sobre la representació cinematogràfica de la lectura. Com ha apuntat Jessica Morgan: “Els episodis recreats al mateix temps converteixen de manera gairebé perversa l'acte solitari i cerebral de la lectura en un acte altament performatiu i manifestament exterior.” (Artforum International, octubre de 2008)

Com en altres obres de Froment, la transmissió de la informació és un dels temes que emergeix en aquest film. La iconografia lectora i el fet que alguna de les escenes recreades procedeixi de la mítica pel·lícula Fahrenheit 451, coneguda distòpia social en què l’objecte llibre ha estat prohibit, sembla que conté implícita una reflexió sobre la desaparició del llibre en un món, com el nostre, ple d’imatges.

Presentada a la Fira Loop Barcelona l’any 2010, L'Adaptation manifeste va guanyar el premi al millor vídeo d’artista, passant a formar part de la Col·lecció LOOP i dipositada a la Col·lecció MACBA.


Fitxa tècnica

Títol original:
L'Adaptation manifeste
Número de registre:
4367
Artista:
Froment, Aurélien
Data de creació:
2008
Any d'adquisició:
2011
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Enregistrament audiovisual
Tècnica:
Vídeo monocanal, color, so, 6 min 29 s
Número d'edició:
Ed. 3/5 + 1 P.A.
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA. Dipòsit Screen Projects
Copyright:
© Aurélien Froment
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.