Carregant...

Serie Venecia 19
, 1960

Escultura, 152 x 90 x 130 cm

En el marc de la constant recerca per a la renovació del llenguatge escultòric duta a terme per Àngel Ferrant des de finals dels anys cinquanta fins a la seva mort, l’artista va treballar en un nou concepte de plàstica canviant que va denominar «escultura infinita». Es tracta d’obres formades per peces mòbils que es poden encaixar de diverses maneres, com les que configuren la sèrie Venècia. Produïdes entre 1958 i 1960, va presentar-les a la Biennal de Venècia de 1960. Són dinou conjunts de ferro constituïts per unitats d’assemblatge variables (un mínim de dues i un màxim de catorze unitats), de manera que la forma final del conjunt o de l’obra és susceptible de múltiples variants.

Es tracta d’una escultura oberta o infinita que convida l’espectador a participar en el procés creatiu assajant diferents combinatòries i possibles desenvolupaments. Ferrant anul·la així la distància entre l’obra i l’espectador, alhora que invalida el mite de l’obra acabada.

L’obra de la Col·lecció MACBA té una complexitat especial, amb set unitats i cinc ancoratges singulars que fixen el muntatge. L’artista va fotografiar aquesta escultura en sis posicions diferents. «A l’envit de l’atzar i la disconformitat, he desembocat en una escultura inacabable. Un joc de fer i desfer on repercuteixen els primers passos o les ensopegades en un mateix camí», explicava en un text de 1961 amb motiu de l’exposició Escultura infinita de Ángel Ferrant al Museo del Parque de Bilbao.

Per exposar la sèrie Venècia, l’artista va comptar amb una sala especial a la XXX Biennal de Venècia. Va morir mesos després d’aquella fita, que li va reportar el prestigi internacional. Al cap de poc, la New London Gallery va seleccionar-lo per a l’exposició col·lectiva Ten Sculptors, on la seva obra es va exposar al costat de la d’escultors com Anthony Caro, entre d’altres força més joves i associats a una modernitat radical.


Fitxa tècnica

Títol original:
Serie Venecia 19
Número de registre:
34
Artista:
Ferrant, Ángel
Data de creació:
1960
Any d'adquisició:
1988
Estat:
En exposició
Fons:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Tipus d'objecte:
Escultura
Tècnica:
Ferro
Dimensions:
152 x 90 x 130 cm (ancho x alto x fondo)
Sala:
Edifici Meier, Planta 1, sales 3 i 4
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Fundació MACBA
Copyright:
© Ángel Ferrant
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites informació específica sobre l’obra o l’artista, ens pots contactar a colleccio [at] macba.cat i/o visitar la biblioteca del MACBA.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

Visita la mostra permanent
Mostra permanent
Quan treballo, no penso en l’art. Miro de pensar en la vida.
Jean-Michel Basquiat