Carregant...

There, 2010

Allà, 2010
Obra sobre paper (única), 12 dibuixos: 50 x 70 cm c/u; 8 dibuixos: 50 x 65 cm c/u

A l’hivern del 2010, Anne-Lise Coste (Marsella, 1973) es va tancar durant cinc dies per evocar els cinc anys d’adolescència en què havia estat sotmesa a un tractament clínic. Va ser un exorcisme personal que es va plasmar en una sèrie de dibuixos que despleguen de forma obsessiva un mateix tema: l’arquitectura hospitalària i l’atmosfera de clausura que conservava la memòria personal de l’artista. Com en altres obres d’aquesta artista francesa establerta a Nova York, el gest immediat del dibuix combina una forta càrrega poètica amb un element de crítica social. En aquest cas, respecte a la gestió de la malaltia i als espais clínics tancats.

El títol de les obres (tots els dibuixos porten el mateix títol, There) sintetitza el component emotiu de les imatges: “allà”. Les imatges mostren un únic escenari: l’arquitectura hospitalària. I així, amb un traç molt auster de línies anguloses i cossos geomètrics, s’hi mostra l’habitació, el llit, les creus, la repetició carcerària de les habitacions i una torre exterior amb una xemeneia de totxo. El resultat és una atmosfera freda i distant, però alhora opressiva i angoixant. En alguns dibuixos, per mitjà de gargots i taques, la mateixa artista s’hi autorepresenta.

Tot i que els dibuixos mostren amb nuesa una experiència vital dolorosa, la lectura personal no esgota l’obra. La sèrie no és cap reconstrucció documental de l’episodi biogràfic ni evoca cap fantasia específica. Es posa l’èmfasi, d’una manera explícita i radical, en la reproducció d’una experiència en l’espai: l’habitació no es mostra com un espai propi i de recolliment, sinó com un lloc inhòspit, poblat de remors interiors.

Com en altres obres, el dibuix té un pes fonamental en el treball d’Anne-Lise Coste, així com l’univers quotidià, que passa a ser la matèria primera de l’artista. Però els dibuixos hospitalaris renuncien a l’ús de la paraula. Aquesta vegada no li calen frases fragmentades ni paraules repetides per ser contundent. L’autoretrat és un exercici de memòria personal i, alhora, una visió crítica del tractament social de la malaltia. En aquest sentit, enllaça amb bona part de les seves obres, en què sovint evoca el passat i la infància per desmantellar l’autoritat parental i mostrar els límits de l’educació. A través d’una vivència personal, l’artista planteja temes universals.


Fitxa tècnica

Títol original:
There
Número de registre:
4188
Artista:
Coste, Anne-Lise
Data de creació:
2010
Any d'adquisició:
2010
Fons:
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA
Tipus d'objecte:
Obra sobre paper (única)
Tècnica:
Pastel i llapis sobre paper
Dimensions:
12 dibuixos: 50 x 70 cm c/u; 8 dibuixos: 50 x 65 cm c/u (alt x ample x fons)
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA
Copyright:
© Anne-Lis Coste
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.


Continguts relacionats

Imatges

Anne-Lise Coste "There", 2010
Anne-Lise Coste "There", 2010
Anne-Lise Coste "There", 2010
Anne-Lise Coste "There", 2010
Anne-Lise Coste "There", 2010
La sang de la sensibilitat és blava / Em consagro per tal / De trobar-ne l’expressió més perfecta.
Derek Jarman