La imatge de l’obra no està disponible on-line.

Rostre marró sobre fons blau
, 1974

Pintura, 22,7 x 30,3 cm cm

L'obra de Luis Claramunt està marcada per la seva trajectòria biogràfica. Fill de família liberal i culta, va allunyar-se del nucli familiar i va optar per una vida nòmada. Establert al barri popular de la plaça Reial de Barcelona, on a la dècada dels setanta va esdevenir un personatge conegut, al cap d'uns anys va traslladar-se a Madrid i a Sevilla, amb freqüents estades a Marràqueix. Apassionat per la lectura de llibres de viatges d'autors com Joseph Conrad o Henry de Monfreid, va dur una vida abocada al carrer. Com ha escrit la seva companya i artista Teresa Lanceta: "Des de començaments dels anys setanta fins a mitjans dels vuitanta, Luis Claramunt va viure al Barri Xino de Barcelona.

L'atreien moltes coses d’aquell indret on la nit bullia, s'escoltava bon flamenc i es vivia al marge i al límit. La gent travessava la foscor buscant colors estridents i olors agres. Hi havia alegria i festa, però també desesperació, injustícia i abandó." (Teresa Lanceta: "Ciutats viscudes", Luis Claramunt. El viatge vertical. Barcelona: MACBA, 2012, p. 101 [cat. exp.])
Claramunt va produir una extensa obra pictòrica, però també una obra remarcable en l’àmbit de la fotografia, el dibuix i els llibres autoeditats. Procedent de la Col·lecció Salvador Riera, la Col·lecció MACBA té una representació significativa de la seva pintura: obres dels primers anys, com els retrats de personatges anònims del carrer i quadres com El ventorro de la alegría (1971) i Escena al carrer (1976), i pintures dels anys vuitanta com El carbonillero (1984), Guitarra (1984) i El temporal (1984). Els seus eren escenaris recurrents amb personatges del món taurí, escenes al soc de Marràqueix, carboners, mercats, carrers de ciutat, ponts, ravals i nombrosos retrats anònims. Bona part dels seus temes sorgien de la lectura de llibres de viatges, amb personatges solitaris en barques a la deriva, penjats, navalles, mapes, tempestes i contrabandistes. És en la composició del quadre, més que en el color, on Claramunt va trobar un llenguatge propi. Entre els seus pintors de capçalera, sempre hi va haver Goya i Nonell.

Si als primers anys, la seva pintura es caracteritzava per un cromatisme intens i una textura densa de les superfícies, als vuitanta la seva paleta es va fer més sòbria. Les línies, les ombres i el negre sobre blanc van desplaçar el color i el quadre es va alliberar de les imatges. Claramunt va dissoldre la imatge fins a practicar una pintura quasi cal·ligràfica als anys noranta. El viatge, les ciutats, els personatges extravagants i la descoberta van ser temes recurrents d’un autor radicalment vital que es va mantenir al marge de gestos i referents generacionals. Un autor amb un compromís constant entre pintura, escriptura i vida.


Fitxa tècnica

Títol original:
Rostre marró sobre fons blau
Número de registre:
1097
Artista:
Claramunt, Luis
Data de creació:
1974
Any d'adquisició:
1997
Fons:
Col·lecció MACBA. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya
Tipus d'objecte:
Pintura
Tècnica:
Oli sobre tela
Dimensions:
22,7 x 30,3 cm cm (ancho x alto)
Número d'edició:
998
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Dipòsit de la Generalitat de Catalunya. Col·lecció Nacional d’Art. Antiga Col·lecció Salvador Riera
Copyright:
© Hereus de Luis Claramunt
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites informació específica sobre l’obra o l’artista, ens pots contactar a colleccio [at] macba.cat i/o visitar la biblioteca del MACBA.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

Se suposa que els objectes tenen el caràcter objectiu dels productes industrials. No pretenen representar res més que allò que són. La categorització prèvia de les arts ja no existeix.
Charlotte Posenenske