La imatge de l’obra no està disponible on-line.

Talismà de la sort, 1995

Obra gràfica (edicions), 65,1 x 50,1 cm

—Vaig començar a fer poesia visual com una necessitat de travessar el límit d'un llenguatge i assolir un terreny menys codificat, més universal. Jo no menyspreo per res el codi literari, però passa que les paraules es gasten. Es tracta d'establir un lligam nou entré el camp visual i el semàntic.

—Com explicaries a un públic no iniciat què és la poesia visual?

—En els nostres temps és la poesia experimental per antonomàsia. Jo sempre dic que no és dibuix ni pintura sinó un servei a la comunicació. Jo la faig amb el mateix estat d'ànim que faig la poesia literària. El que passa és que canvio de codi.

—I quins són els seus precedents?

—Els precedents més remots de la poesia visual els podem situar en la fase que l'home deixa de caminar de quatre potes. Però sense anar tan lluny, a Catalunya, alguns autors seguiren la moda dels «ismes» europeus.

—Penses que encara tenen vigència els «ismes»?

—Això dels avantguardismes és una etiqueta més d'aquelles: surrealista, neosurrealista... No hi ha avantguardistes. En tot cas rereguardistes. No hi ha un art avançat: hi ha, només, art retardat. El poeta ha d'ésser un senyor del seu temps. Va en el tren d'un temps, solidari amb altres Viatges, però amb les finestres ben obertes... Hi ha massa poetes que no tenen res a dir! Hi ha gent que va a París amb avió i quan es posa a escriure viatja en palanquí. És clar: no entenen els qui escrivim amb avió. I llavors surten les etiquetes. No crec en l'art d'avantguarda.

Busquets i Grabulosa, Lluís: «Joan Brossa, contemplador actiu de les coses», Plomes catalanes contemporànies. Barcelona: Grup Promotor / Edicions del Mall, p.


Fitxa tècnica

Títol original:
Talismà de la sort
Número de registre:
4574
Artista:
Brossa, Joan
Data de creació:
1995
Any d'adquisició:
2011
Fons:
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA
Tipus d'objecte:
Obra gràfica (edicions)
Tècnica:
Litografia sobre paper
Dimensions:
65,1 x 50,1 cm (alt x ample)
Número d'edició:
s/n. Edició de 60 exemplars numerats i signats, 5 exemplars millorats a mà per Brossa, de l’I al V, i 9 exemplars signats sense numerar. Editat per Fira d’Art de l’Ajuntament de Salàs de Pallars i, impressió a càrrec ce Redgraf, Rubí.
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA. Fons Joan Brossa. Dipòsit Fundació Joan Brossa
Copyright:
© Fundació Joan Brossa, VEGAP, Barcelona
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

Se suposa que els objectes tenen el caràcter objectiu dels productes industrials. No pretenen representar res més que allò que són. La categorització prèvia de les arts ja no existeix.
Charlotte Posenenske