Carregant...

Sanfaina a la guillotine, 1991

Escultura, 8 x 54,3 x 36,2 cm

—Els objectes que faig són una conseqüència de la poesia visual. Representen un canvi de suport. Després d'haver fet servir el paper, la impremta, la serigrafia, se'm va ocórrer de canviar de material: uns objectes que tinguessin una significació per ells mateixos. Veig molta buidor mimètica en la poesia dels joves. D'altra banda és normal, perquè un noi que comença a escriure, què pot explicar? Quin bagatge pot tenir? Generalment són coses que ha llegit i se li han enganxat a l'orella. I així els surten els llibres, que són llibres de llibres de llibres. Els falta vibració i sentit de l'aventura. En un poema visual et jugues constantment el tot pel tot perquè no hi ha un passat. No et protegeix cap tradició.

Si falla el poeta t'ensorres estrepitosament. El codi literari porta al darrere un gran coixí; si fas un sonet reeixit tècnicament, et salvaràs sempre, encara que no tinguis res a dir; portes el diccionari posat com un salvavides. Jo veig, en la poesia literària que s'escriu avui, un excés de perruques i una manca de caps. Hi falta aquell impacte que volia Miró quan deia: «Abans que una obra faci funcionar el cervell, ha de produir un impacte, un cop de puny. Paf!» Ja Carles Riba havia observat que les paraules «es cansen». Per això un creador autèntic ha d'assajar llenguatges diferents, com quan les avantguardes van trobar la pintura abstracta. Per què el poeta ha d'adoptar posicions conservadores, toves i poc vitals? Per què ha de voler arraconar la poesia? He conegut més d'un «poeta» que eludia de parlar d'avions i trens perquè a la literatura grega no n'hi havia cap. D'això, jo en dic dimitir. Perquè crec que la millor manera de vèncer la tradició és de continuar-la, no de repetir-la.

Gual, Antoni; Ruiz, Carles: "Joan Brossa: l'alternativa poètica", Carrer dels arbres: trimestral de cultura. 2a època, núm. 1. (estiu de 1986), p.


Fitxa tècnica

Títol original:
Sanfaina a la guillotine
Número de registre:
4874
Artista:
Brossa, Joan
Data de creació:
1991
Any d'adquisició:
2011
Estat:
En restauració
Fons:
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA
Tipus d'objecte:
Escultura
Tècnica:
Teixit i ceràmica sobre fusta
Dimensions:
8 x 54,3 x 36,2 cm (alt x ample x fons)
Número d'edició:
Objecte únic
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA. Fons Joan Brossa. Dipòsit Fundació Joan Brossa
Copyright:
© Fundació Joan Brossa, VEGAP, Barcelona
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

Se suposa que els objectes tenen el caràcter objectiu dels productes industrials. No pretenen representar res més que allò que són. La categorització prèvia de les arts ja no existeix.
Charlotte Posenenske