Carregant...

Pont d'aixetes, 1988

Escultura, 11,5 x 23,8 x 9,9 cm

—Amb la poesia visual es torna una mica als ideogrames, que són a l'origen de l'escriptura. Però la poesia visual ha estat un procés dintre de la meva obra. Vaig començar dient coses a través del llenguatge, que tenia molta importància, però arriba un moment que adopto un fórmula antiretòrica, buscant l'enquadrament de la realitat però amb el mínim d'adjectius, perquè m'interessa el cap i no la perruca... Això em va portar a la descripció minuciosa de l'objecte, i d'aquí a la poesia visual hi ha un pas. Res ha estat gratuït, sinó tot un procés que s'ha anat consolidant: vaig passar del suport del paper al suport de l'objecte i després ja a l'objecte per ell mateix. De tota manera, sempre les coses sorgeixen de dins a fora; no he pretès mai fer un trencaclosques, sinó que opero sempre per una via intuïtiva de coneixement.

—Al capdavall, però, el xoc que produeixen els seus poemes visuals o poemes objecte, no ratllen a vegades l'absurd?

—No crec que en tinguin res d'absurd; en tot cas tenen d'absurd el que en tingui la vida. Tot el que estem parlant potser és absurd; si li poses un marc, és absurd i, si li treus, trobes la vida.

—Ha estat sempre a la punta de llança del que, normalment, es denomina avantguarda, des dels temps de Dau al Set fins ara i, malgrat tot, es resisteix a ser titllat d’avantguardista.

—És que avantguardista em sona a mot militar —ironitza, i prossegueix puntualitzador: —Jo no em considero d'avantguarda, sinó d'ara, però, és clar, hi ha tanta gent de rereguarda que si tu ets del moment ja ets avantguardista. Per això m'empipa aquest nom. —I exemplifica: —Si un va amb galena i tu vas electrònic, se't considera d'avantguarda, però és que ser electrònic és ser del moment, oi?

Macià, Albert: «Joan Brossa», Avui (Barcelona), 27 de desembre de 1989


Fitxa tècnica

Títol original:
Pont d'aixetes
Número de registre:
4902
Artista:
Brossa, Joan
Data de creació:
1988
Any d'adquisició:
2011
Estat:
En préstamo
Fons:
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA
Tipus d'objecte:
Escultura
Tècnica:
Metall i suro sobre fusta
Dimensions:
11,5 x 23,8 x 9,9 cm (alt x ample x fons)
Número d'edició:
H.C. d'edició de 10 exemplars
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA. Fons Joan Brossa. Dipòsit Fundació Joan Brossa
Copyright:
© Fundació Joan Brossa, VEGAP, Barcelona
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.

El que pretenc quan explico la història d’una víctima de la violència a Colòmbia és apel·lar al record del dolor que experimentem tots els éssers humans, aquí o a qualsevol lloc del món.
Doris Salcedo