Carregant...

Éloge du sujet, 1974

Elogi del subjecte, 1974
Instal·lació, Mides diverses

La relació entre imatges, objectes i paraules va ser un dels eixos que va estructurar l’obra de Marcel Broodthaers. L’any 1974, aquest poeta, artista i cineasta va fer la seva última gran obra, Éloge du sujet. La paraula francesa «sujet» es refereix a «subjecte» i alhora a «tema». Un doble sentit amb el qual juga l’artista i que en la traducció al català i al castellà es perd. Es tracta d’una instal·lació d’objectes i targetes organitzada en tres parts o tres zones: una taula o vitrina de dos, un quadre penjat a la paret darrere la taula i una peanya amb una capsa al damunt. Al costat de cada objecte, es llegeix una paraula en una targeta o una petita cartolina.

Éloge du sujet es construeix per mitjà d’un diàleg amb una de les obres més conegudes d’un dels artistes referents de Broodthaers, el també belga René Magritte. En concret, amb l’obra de 1930, La clef des songes o «La clau dels somnis», un quadre que sempre ha interessat Broodthaers. Si a la pintura de Magritte, cada paraula s’associava amb una imatge pintada, a la instal·lació de Broodthaers, cada paraula s’associa amb un objecte real: una paleta de pintar, un barret, un mirall, una ampolla, una bossa, un maletí de fusta, una corbata, una capsa de paper, una làmina en blanc, un tros de paper i un gravat amb la imatge d’un cavall. Alguns dels objectes, com la pipa, el barret o el mirall evoquen directament els quadres de Magritte. Al costat de la paleta, llegim pipe o pipa; al costat del barret, sujet o subjecte; al costat de l’ampolla, style o estil; al costat del mirall, image o imatge; al costat de la corbata, valeur o valor; al costat de la bossa, apprêt o imprimació; i així en tots els objectes de la instal·lació.

En la millor tradició de l’art conceptual, Éloge du sujet juga amb el desencontre: proposa paraules per ser vistes i objectes per ser llegits. En contra del sistema semàntic convencional, les paraules de les targetes no identifiquen els objectes. En comptes de la relació habitual entre paraules i coses, Broodthaers crea metonímies, un fenomen de canvi semàntic a través del qual es designa una cosa amb el nom d’una altra partint sempre d’algun tipus de connexió lògica entre ambdues. La tesi sembla clara: no hi ha cap convenció que acoti definitivament el significat de les coses. És l’observador, el subjecte, com bé indica el títol de la instal·lació, qui, de forma experimental, acciona la trobada entre paraules i coses. La pràctica artística de Broodthaers ha renunciat a representar la totalitat en ella mateixa i mostra sempre un pensament en acció, inacabat, experimental i vinculat plenament amb la fragmentarietat de la vida.

Entre els altres interlocutors històrics de l’obra de Broodthaers, hi ha també Erasme de Rotterdam i Marcel Duchamp. Pel que fa a Erasme, Éloge du sujet fa una referència directa al conegut assaig d’aquest pensador del Renaixement tardà, Elogi de la follia, un text on duia a terme una rotunda defensa de la raó, una forma de subjectivitat moderna. Quant a la relació de l’obra amb Duchamp, «a Magritte i Duchamp els pols resulten omnipresents, també en aquest context artístic, i són particularment literals a Éloge, on l’àmbit visual, un cop s’ha llevat l’àncora lingüística, ja no deu el seu potencial expressiu a qualsevol artesania il·lusionista, sinó a l’acte d’afirmació sobirà, el barret, el mirall, etc., que han sorgit de l’arsenal de tots els objectes». (Meyer, Franz: Marcel Broodthaers. Éloge du sujet. Basilea: Kunstmuseum Basel, 1974 [cat. exp.])


Fitxa tècnica

Títol original:
Éloge du sujet
Número de registre:
3905
Artista:
Broodthaers, Marcel
Data de creació:
1974
Any d'adquisició:
2010
Fons:
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA
Tipus d'objecte:
Instal·lació
Tècnica:
Instal·lació amb diferents objectes amb una etiqueta: vuit en una taula, un en una vitrina i un penjat en la paret
Dimensions:
Mides diverses
Crèdits:
Col·lecció MACBA. Consorci MACBA. Dipòsit Herbig
Copyright:
© Estate of Marcel Broodthaers, VEGAP, Barcelona
Recursos d'accessibilitat:
No

La Col·lecció MACBA està formada per art català, espanyol i internacional. Tot i que inclou obres des de la dècada de 1920 en endavant, se centra especialment en el període comprès entre la dècada de 1960 i l’actualitat.

Si necessites més informació sobre l’obra o l’artista, pots consultar la biblioteca del MACBA. Si vols sol·licitar l’obra en préstec, pots adreçar-te a colleccio [at] macba.cat.

Si vols la imatge de l’obra en alta resolució, pots enviar una sol·licitud de préstec d’imatges.


Continguts relacionats

Imatges

Marcel Broodthaers "Eloge du sujet", 1974
Marcel Broodthaers "Eloge du sujet", 1974
Marcel Broodthaers "Eloge du sujet", 1974
Tot i que les meves escultures contenen idees sobre processos de desenvolupament psicològic i emocional, de fet no són sinó exploracions físiques del pensament, el sentiment, la comunicació i la relació.
Karla Black